Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatieproblemen

Communicatie is typisch zo’n woord dat in een paar jaar tijd een verstild woord geworden is. We hebben het erover, maar doen het zelden. We communiceren communicatie zou je bijna kunnen zeggen, zonder echt te communiceren. Een mooi voorbeeld, hoewel onbedoeld, is de forse toename van het aantal managers in diverse sectoren, vooral onderwijs en zorg. Waar de arts het heeft over patiënten, daar spreekt de manager over volume, of eenheden. Het resultaat is voorspelbaar: onbegrip, leidend tot irritatie. In een uitzending van Netwerk zegt een chirurg dan ook dat veel, uitdrukkelijk niet alle, fricties tussen professional en manager wat verzacht zouden kunnen worden als men dezelfde taal zou spreken. ‘Wij hebben het nog altijd over patiënten, maar een manager heeft het over een productieparameter, over regiovisie en productie die geleverd moet worden. Daar krijg ik tintelingen van. Maar ik denk niet dat ze ons bewust het leven moeilijk willen maken, het is denk ik en communicatieprobleem.’ Misschien is het boek Managementverhalen voor communicatie van Berenschot een aardige inspiratiebron.

Pierre Pieterse | 27 april 2006 | 1-2 minuten leestijd

Dit boek heeft een bijzondere invalshoek, zeker voor een managementboek: een fictief verhaal met een hoog realiteitsgehalte waarbij vervolgens bekende experts hun visie op het probleem geven. Het is interessant om te zien hoe ervaren deskundigen zoals Jorritsma, Pieper, In 't Veld, Peper, of Leers en vele anderen vaak verschillende oplossingen voorstellen voor eenzelfde type probleem. Want wat opvalt, is dat de deskundigen vooral hun ervaringen ten toon spreiden, en niet verwijzen naar een of ander communicatiemodel. Ze praten over de praktijk! De plek dus waar de ‘theorie’ zich zou moeten bewijzen, maar dat kennelijk zelden doet. Wat je in dit boek dan ook ziet, is dat de ‘experts’ vaak totaal verschillende benaderingen kiezen. Er is dus blijkbaar geen ultiem antwoord. Er wordt op treffende wijze geïllustreerd dat het een idee-fixe is om er vanuit te gaan dat problemen op één manier opgelost zouden kunnen worden. Net zomin als er één manier is om een boodschap de organisatie in te slingeren. Dat maakt communicatie zo moeilijk en belangrijk tegelijk. Misschien wel omdat boodschap en boodschapper bij organisatieproblemen nou eens wel samenvallen.

Wie praktijkervaringen op zich heel mooi vindt, maar wel een zekere theoretische bagage ambieert, kan terecht bij de voorganger van dit boek: Managementmodellen voor communicatie, van dezelfde auteurs.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse is hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden