De eerste keer dat ik Remco Claassen zag was op een congres over Beïnvloeden, waar onder andere Robert Cialdini sprak. Remco maakte een grote indruk op mij vanwege zijn appearance, energie en het feit dat hij je gedurende zijn hele spreektijd geboeid kon houden. Door het lezen van zijn boek ‘Spreken met Impact’ weet ik nu hoe...
Spreken met impact van Remco Claassen geeft houvast en technieken om je luisteraar geboeid te houden, het is met name gericht op het spreken voor grote groepen, maar is ook bruikbaar voor spreken in kleine groepen. Remco Claassen is bij uitstek iemand die over dit onderwerp goede adviezen kan geven, hij is een van de meest gewilde presentatoren van Nederland en kan het verhaal interessant vertellen. Met passie, enthousiasme houdt hij je geboeid. Dit heb ik ervaren op een congres over het onderwerp Beïnvloeden, waar hij een van de sprekers was. Wel de spreker overigens die iedereen het meest boeide en waar na afloop nog over gesproken werd…
Het boek gaat, zoals de titel al aangeeft, hoe je kunt spreken met impact, oftewel hoe je de luisteraar iets gaat doen, gaat laten of nooit meer vergeten. Dat is uiteindelijk het doel van elke presentatie, maar in de praktijk zijn er grote verschillen tussen sprekers en daarmee ook de doelmatigheid van hun boodschap.
'Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden', is wel een van de grootste thema's van het boek. Deze gebruik ik nu in de dagelijkse praktijk ook. Bij implementaties van IT-systemen speelt de veranderkundige component een grote rol en is daarbij het overbrengen van de boodschap erg belangrijk geworden.
Claassen begint met een theoretische onderbouwing, zoals over hoe het lichaam reageert op bepaalde zaken, als psychologische aspecten. Daarna wordt theorie behandeld over het boeien van je publiek, de combinatie tussen 3 E's (Educatie, Entertainment en Empowerment). Claassen is een sterk pleitbezorger van het presenteren zonder beamer, met veel anekdotes (Entertainment), beperkte Educatie (dus echt alleen je kernboodschap) en zorgen dat je publiek iets gaan doen, laten of nooit meer vergeten (Empowerment). Daarvoor beschrijft hij technieken zoals connects, grabs en hypnose. Overigens moet alles tijdens de presentatie een doel hebben, elke beweging of verplaatsing heeft nut, anders leidt het maar af van het doel: beïnvloeding.
Handig is dat aan het eind van een hoofdstuk de samenvatting van de vorige hoofdstukken is opgenomen, waardoor een mooie managementsamenvatting ontstaat. Voor de mensen met heel weinig tijd daarmee een aanrader om bij het laatste hoofdstuk te beginnen.
Je mist dan echter wel de anekdotes, hulpmiddelen, tips en trucs die her en der door het boek vermeld staat. Erg lezenswaardig en zeker in de praktijk bruikbaar.
Als laatste advies geeft Claassen mee om er mee aan de slag te gaan. Dat advies kan ik helemaal onderschrijven, want het lijkt zeker zinvol! Wat mijns inziens ontbreekt is nog wel de hoe vraag, hoe ga je dat in je presentatie verwerken, hoe bereid je een en ander voor? Daar ga ik nu de komende tijd maar eens mee aan de slag...
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.