Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Als ik je een advies mag geven

Adviseren is een vak apart, je moet kennis van zaken hebben, goed onderzoek doen en zorg dat je advies landt. Een boek met de subtitel ‘de ongeschreven regels van succesvol adviseren’ triggert dan om te kijken of er nog ongeschreven regels zijn die ik niet ken… Het boek van Ab van Urk Als ik je een advies mag geven, de ongeschreven regels van succesvol adviseren is lezenswaardig en geeft wel wat nieuwe inzichten.

Jan Hoogstra | 25 november 2015 | 2-3 minuten leestijd

Het boek Als ik je een advies mag geven, de ongeschreven regels van succesvol adviseren van Ab van Urk geeft een kijkje in zijn ervaringen als adviseur. Hij geeft aan de hand van stellingen adviezen hoe je het adviesvak goed kunt uitoefenen. Belangrijk daarbij is dat je geen verkeerde verwachtingen creëert en je integriteit moet bewaken (zwijg tot in het graf).

In 6 delen behandelt de auteur 30 stellingen. De onderdelen zijn:

1. Zo ingewikkeld is adviseren nou ook weer niet

2. Klanten zijn ook maar mensen

3. Als het voelt als een goed idee, is het dat waarschijnlijk ook

4. Klanten weten jou heus wel te vinden

5. Uurtje factuurtje

6. De kneepjes van het vak

De inhoud van de stellingen verschilt erg. Van voorspelbaar (een adviseur geeft advies) tot prikkelend (stuur op je improductieve uren). Dat laatste is de moeite waard om over na te denken. Veel adviesorganisaties sturen op productieve uren en zien improductieve uren als een gegeven. Interessant is echter ook hoe zinvol improductieve uren worden ingezet, bijvoorbeeld in kennisdeling en productontwikkeling. Een aantal inzichten zijn tegendraads, bijvoorbeeld dat je blij moet zijn als klanten niet betalen. Ook de stelling dat een klant altijd liegt zet je wel aan het denken. Met de uitleg erbij dat een klant onbewust tegen je liegt omdat hij niet weet wat jij wilt weten en welke informatie belangrijk is, is de stelling goed te plaatsen en ook herkenbaar. Tot slot geeft de auteur in 3 pagina’s nog advies over timemanagement en antwoord op de vraag die bij veel organisaties speelt: eenpitter of een bureau.

Veel mensen denken dat het vak van adviseur er één is van veel vragen stellen en vervolgens je advies geven. De stelling ‘bedenk wat je met een antwoord doet voor je een vraag stelt’ is een hele rake. Te veel informatie leidt je namelijk af van de kern van de vraagstelling. Feitelijk zou je in maximaal 10 vragen de gewenste informatie boven tafel moeten kunnen halen.

Het boek bevat veel leuke voorbeelden, bijna elke stelling wordt toegelicht aan de hand van een voorbeeld. Deze voorbeelden zijn wel algemeen. Ik begrijp dat je hier geen klantnamen kan noemen, maar het is niet geheel duidelijk of de voorbeelden nu uit de eigen praktijk van de auteur komen, dan wel algemene of bedachte voorbeelden zijn.

Ik heb met dit boek weer meer inzicht gekregen in de ongeschreven regels van succesvol adviseren. Veel is een herhaling, maar ook dat is goed om weer eens te lezen. Als ik je een advies mag geven… ga dit boek lezen! Daarnaast worden de opbrengsten van het boek geschonken aan de goede doelen Barcode for Life en United World Colleges Nederland.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra is zelfstandig IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden