Kiezen voor communicatie is in principe bedoeld als vademecum voor HBO-studenten Communicatie & Media. De auteurs zijn erin geslaagd om het gedachtegoed van professionele communicatie en haar diverse aandachtsgebieden (o.a. reputatiemanagement, social media, webdesign et cetera) en subspecialismen (o.a. interne communicatie, marketingcommunicatie, concerncommunicatie, financiële communicatie) op een compacte wijze neer te zetten en te verduidelijken met vele voorbeelden uit de praktijk. Wel jammer dat sommige illustraties erg klein zijn uitgevallen.
Communicatie is van iedereen. Uiteenlopende situaties van het alledaagse communicatieproces zijn voor menigeen herkenbaar. Zowel zenden (zich uiten) als ontvangen (waarnemen en interpreteren) horen bij communicatie. Iedereen doet het. Op blogs, Facebook, Twitter, Flickr en YouTube posten mensen hun belevenissen, meningen, merkvoorkeuren in tekst, foto en film. Sommige vormen van communicatie zetten je aan tot actie. Weer andere zullen je ontgaan. Maar professioneel omgaan met communicatie in de context van organisaties (bedrijf, overheidsinstantie, stichting, vereniging) vraagt in deze tijd om een gedegen scholing in het vakgebied. Communicatiespecialisten doen hun werk in, door, voor, over en met organisaties bijvoorbeeld als communicatieadviseur. Communicatieprofessionals trachten altijd de verhouding tussen de organisatie (waarvoor of waarbij ze werken) en hun relevante publieksgroepen als centrale opgave te zien. Dit gebeurt op de meest uiteenlopende manieren. Een sterke kant van communicatie is dat je deze kunt inzetten om je stakeholders te informeren, te overtuigen, met ze te overleggen en eventueel compromissen te sluiten. Een zwakke kant is dat het vrijblijvend is. Iedere stakeholder kan de waargenomen boodschap(pen) gewoon naast zich neer leggen. Communicatieprofessionals weten welke frames (invalshoeken) hun publieksgroepen hanteren bij het begrijpen van informatie en proberen juist op die invalshoeken in te spelen. In het kader van slagkracht wordt soms een boodschap expres gelabeld om een emotie, opinie of andere vorm van waardering mee te geven.
In hun boek gebruiken de auteurs de COMpositie als handig schema of beter gezegd als verkenningstocht om alle kernbegrippen die kenmerkend zijn voor professionele communicatie in detail uit te leggen. Tot de belangrijkste kernbegrippen horen Visie (bedrijfsvisie, kernwaarden, normen), Organisatie (identiteit, imago, reputatie), Publieksgroepen (lees: interne en externe stakeholders), Content (welke boodschappen), Connect (welke kanalen en media), Context (welke omgeving, welke omstandigheden, welke branche) en Aanpak (welke langetermijncommunicatiestrategie, welke keuze op tactisch niveau en operationeel niveau). De bedoeling van COMpositie is om inzichtelijk de samenhang te laten zien van de belangrijkste elementen die een communicatieprofessional laat meewegen in zijn/haar analyse van een complex tot eenvoudig communicatieprobleem met het streven om een succesvolle oplossing te bedenken voor de opdrachtgever.
Ten slotte, Kiezen voor Communicatie is gekoppeld aan een verdiepende website (een digitale kennisbank) die is gevuld met up-to-date artikelen, lezingen, filmpjes en weblectures. Kernbegrippen, communicatiemodellen, theorieën en recente ontwikkelingen in het communicatievak zijn op die manier nader te bestuderen via eerdergenoemde digitale kennisbank. Juist een boek aangevuld met een digitale leeromgeving maken het aantrekkelijk als studiemateriaal voor HBO-studenten Communicatie & Media en zeker ook voor de nascholing van communicatieprofessionals.
Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.