Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Beter met eHealth in 60 minuten

eHealth is een veelbesproken onderwerp. Er zijn hoge verwachtingen van het gebruik van digitale toepassingen door zorggebruikers en zorgverleners. Beter met eHealth in 60 minuten biedt een mooie inleiding.

Arie Buvens | 7 juni 2016 | 2-3 minuten leestijd

De voorhoede gebruikt al lange tijd digitale toepassingen, maar hoe gaan we zorgen voor ‘grootverbruik’ en vooral: hoe komen we tot eigentijdse zorg, preventie en welzijn met inzet van digitale toepassingen? Om dat te bereiken, schreef Liesbeth Meijnckens Beter met eHealth in 60 minuten. Als inleiding in de eHealth. Voor iedereen die recent met eHealth in aanraking is gekomen. Voor zorgverleners, bestuurders, managers, staf-en beleidsmedewerkers, communicatieadviseurs, zorginkopers, patiëntvertegenwoordigers, docenten en studenten, maar ook externen’, zoals ICT-ers, ontwerpers en (junior) consultants.

Liesbeth Meijnckens, auteur van Beter met eHealth in 60 minuten, is al meer dan twintig jaar actief op het terrein van innovatie, internet en gezondheidszorg. Al die ervaring bundelt zij in dit boek met een actueel overzicht van de stand van zaken rond eHealth. Helaas, zo schrijft ze, zijn pogingen om een Nederlandse naamgeving in te voeren – ‘digitale zorg’- niet gelukt. eHealth blijft de meest gangbare naam. Ondanks dat een klein land als Nederland wereldwijd koploper is als het gaat om de ontwikkeling van eHealth voor de geestelijke gezondheidszorg (therapie en zelfhulp via internet). Het is goed om te realiseren dat de inzet van eHealth veelal een samenspel is van digitale toepassingen met reguliere behandel -en begeleidingscontacten (face to face). Dit wordt aangeduid met de term ‘blended’ of ‘hybride’. Daarmee een misverstand uit de weg ruimend dat eHealth voor honderd procent om digitale zorg zou gaan.

Hoewel zorgorganisaties veel plannen hebben voor toepassing van technologieën, constateert Meijnckens, op basis van tal van rapporten, dat de feitelijke inzet van eHealth door zorgverleners nog in de kinderschoenen staat en geen integraal onderdeel is van informatie, service, behandeling en begeleiding. De komende vijf tot tien jaar verwacht ze, evenals andere deskundigen, echter grote vooruitgang op het terrein van zorgrobots, quantified Self (de zelf metende mens), Big Data, supercomputers, serious games en Internet of Things (alledaagse voorwerpen en apparaten verbonden met het internet om gegevens snel uit te wisselen).

Meijnckens vindt het opmerkelijk dat bijvoorbeeld reminders (berichtjes voorafgaande aan een afspraak met je hulpverlener) die al jarenlang gebruikt worden in de wereld van de tandartsen en orthodontisten slechts mondjesmaat hun weg vinden naar andere zorgsectoren. Het Spaarne Ziekenhuis liet enkele jaren geleden zien dat met een relatief eenvoudige inzet van een sms-service het aantal no-show (patiënten die niet komen opdagen voor hun afspraak) reduceerde tot bijna nul procent, waarmee het tot een grote kostenbesparing leidde. Meer geslaagde voorbeelden van eHealth-toepassingen zijn door het hele boek heen te lezen. Dat werkt inspirerend, vooral ook vanwege de praktische tips die deze ‘koplopers’ geven. Verder voorziet Beter met eHealth in 60 minuten u van een reeks actuele publicaties over eHealth. Van lessen en ervaringen hoe de verandering te organiseren. En nog veel meer. En dat alles in 60 minuten. Die kans moet u uzelf en uw organisatie niet onthouden: lezen dat boek. Het kost u maar een uurtje!

Over Arie Buvens
Arie Buvens heeft sinds 2003 zijn eigen adviespraktijk: Interim adviespraktijk Buvens Bv. Na een carrière in de vakbeweging was hij twintig jaar werkzaam in directionele en bestuurlijke functies in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden