Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De TED-methode - Impactvol presenteren

Als voormalig tijdschriftenuitgever nam Chris Anderson in 2001 het toen sappelende TED (Technology - Entertainment - Design) over. Dankzij de opkomst van streaming video op internet maakte dat platform vanaf 2005 een stormachtige groei door, sindsdien is TED (met TEDx) uitgegroeid tot een ideeënimperium en een niet meer weg te denken platform (en inspirerend voorbeeld) voor spreken in het openbaar.

Theo Hendriks | 10 augustus 2016 | 2-3 minuten leestijd

Anderson heeft het allemaal meegemaakt en daarbij ook de nodige sprekers gecoacht en begeleid. Zijn beste presentatie-inzichten heeft hij met veel precisie in De TED-methode gebundeld.

Al op de flaptekst geeft Anderson een belangrijke waarschuwing: de TED-methode legt uit hoe de beste presentaties tot stand komen én geeft je waardevolle tools om zelf het meeste uit je presentaties te halen. Maar let op: er is geen vaste formule. In het eerste deel van het boek voegt hij daar nog een belangrijke waarschuwing aan toe: het gaat niet om jou, het gaat om jouw idee. En daarmee is hij trouw aan het mantra van TED: Ideas worth spreading.

De TED-methode heeft een heldere opbouw in vijf delen, die goed met elkaar verbonden zijn. Geschreven in een vlotte, aansprekende stijl, die je goed bij de les houdt. Na het eerste deel, waarin de basis van een goede presentatie wordt neergezet (alles draait om een strakke verhaallijn over een inspirerend idee) worden in het tweede deel vijf tools geïntroduceerd waarmee je die verhaallijn tot leven kunt wekken: connectie, verhaal, uitleg, overtuiging en openbaring. De vijf gereedschappen worden aan de hand van sprekende TED-voorbeelden toegelicht. Dit deel overtuigt wat mij betreft het meest. In het derde deel zet Anderson deze precieze lijn door met concrete tips over een goede voorbereiding van de presentatie. Beeldmateriaal, script, doorloop, begin en einde; het zijn stuk voor stuk zaken die hij met het oog van de meester bespreekt en aan de hand van sprekende voorbeelden toelicht.

Toch verliest hij mijn aandacht in het vierde deel. De hang naar volledigheid dwingt hem om het uiteindelijk ook over de opvoering op het podium te hebben. Maar hier zijn de tips over kleding, het omgaan met angst, podium-opstelling en lichaamshouding en stem minder nauwkeurig en concreet, en zijn de onderwerpen ook minder gelardeerd met voorbeelden. Logisch, want juist deze zaken laten zich niet zo makkelijk uit een boekje leren. En het laatste deel – Reflectie – had wat mij betreft sterk ingekort, of desnoods achterwege kunnen blijven. Nu is het een wel heel uitgebreide TED-epiloog.

Afgezien van deze twee punten van kritiek blijft De Ted-methode een inspirerend en overtuigend boek. Het is compleet, het bespreekt vrijwel alle facetten van de perfecte presentatie, met name als het gaat om de verhaallijn, opbouw en voorbereiding. De lijst met TED-talks aan het eind van het boek geeft je bovendien urenlange inspiratie. En vooral met die afwisselende en bonte verzameling talks levert Anderson het bewijs dat je met ‘zijn methode’ inderdaad de impact van jouw presentaties verder kunt vergroten.

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Daarnaast verzorgt Theo regelmatig gastlessen, workshops en masterclasses en schreef hij verschillende boeken over storytelling.

Over Theo Hendriks
Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Het verwoorden en vertellen van het juiste verhaal speelt daarbij een belangrijke rol. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate stories waaronder die van de SVB, Leerdammer Company, Het Nederlandse Rode Kruis, ABN Amro, Havenbedrijf Rotterdam, Eneco, Martinair, Holland Bloemenland, Right To Play, Telfort, het Ministerie van Buitenlandse Zaken XS4ALL, VGZ, SIRE en SNS Bank. Daarnaast traint hij bestuurders, directeuren en managers van organisaties als Rabobank, Philips, ASR, Mars en KPN in het krachtig vertellen van hun eigen verhalen. Daarmee won hij in 2010 een European Excellence Award, in de categorie Change Communication. Ten slotte is Theo een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland en verzorgt hij regelmatig seminars, gastlessen en masterclasses.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden