Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zakelijke doelen bereiken met social media

Zakelijke doelen bereiken met social media van Marco Frijlink en Wilco Verdoold, leest prettig. Voor managers of bestuurders die niet dagelijks in aanraking komen met social media marketing biedt dit boek een goede basis.

Richard Vermeer | 13 september 2016 | 3-5 minuten leestijd

Lezers raken bekend met termen als conversie, webcare, content en monitoring. Termen die overigens netjes worden uitgelegd zodat duidelijk is voor de lezer wat er mee wordt bedoeld.

Social Media Business Model

Nadat er uitleg is gegeven over in het boek gebruikte (basis)begrippen, wordt door de schrijvers het Social Media Business Model geïntroduceerd. Via drie categorieën worden twaalf doelen geïdentificeerd. Deze twaalf doelen worden in detail besproken in de rest van het boek. Zou het hierbij zijn gebleven dan was het een redelijk theoretisch verhaal geworden. Gelukkig worden er vijf bedrijfspersona's beschreven die, samen met de bedrijfsdoelen, steeds een soort mini-matrix vormen.

Bedrijfspersona’s

In het kort is er een fabrikant, een luxe modemerk, een familiebakkerij, een ZZP-er en het goede doel. Nadat een specifiek businessdoel (zoals het genereren van leads) in theorie is beschreven, worden er per persona voorbeelden gegeven.

Leads genereren in de praktijk

Verder kijkend naar het voorbeeld van het genereren van leads kun je online converterende conversaties voeren. De fabrikant kan hierbij een whitepaper aanbieden op de website in ruil voor een emailadres. De bakkerij kan hierbij kiezen voor het online aanbieden van een coupon waar de klant korting krijgt als deze wordt ingeleverd in de winkel.

Door bovenstaande wordt er direct handen en voeten gegeven aan theorie en praktijk. En dit op een overzichtelijke wijze waardoor het laagdrempelig en begrijpelijk blijft. En nog belangrijker: je kunt het direct toepassen voor jouw onderneming!

De verschillende doelen zijn ingedeeld per hoofdstuk. Daardoor zijn ze los van, of door elkaar, te lezen. Dat maakt het wat makkelijker als je wilt focussen op een specifiek doel. Als je, net als ik, het gehele boek wilt lezen kan het wat saai worden omdat elke hoofdstuk dezelfde opzet heeft. Daardoor wordt het wat eentonig. Maar dat is het enige verbeterpunt dat ik kan opnoemen.

Doelen voor de organisatie

Een drietal doelen sprak mij aan omdat ikzelf denk dat daar door ondernemingen nog veel valt te halen: medewerkers werven, medewerkers betrekken en het verhogen van de productiviteit. In veel grote bedrijven wordt nog angstvallig omgegaan met social. Bang dat de controle wordt verloren en er iets mis gaat. Terwijl er altijd naar buiten toe wordt gezegd dat het personeel het grootste goed is. Juist door het personeel te betrekken en voor de onderneming te laten spreken laat je zien hoe tof het is daar te werken. En, niet onbelangrijk: zij zijn tevens een onuitputtelijke bron voor jouw online content!

Een tool zoals Yammer, die je intern kunt inzetten als social media platform, is perfect te gebruiken als een collega een specifiek klantprobleem tegenkomt. Het issue wordt gedeeld op het platform en alle collega’s kunnen reageren. Hierdoor zal de oplossing sneller worden gevonden en komt deze wellicht van een collega waar je het niet van verwacht.

Ambitie

Na de twaalf doelen te hebben besproken wordt het social media ambitie model beschreven. Een social media volwassenheidsmodel waarin de ambitie van de organisatie wordt aangegeven. Net als andere volwassenheidsmodellen (zoals de social media adoption curve of de social business strategy matrix van o.a. Brian Solis) geeft het weer waar de organisatie staat en waar deze naartoe wil. Het model begint met observeren en eindigt met innoveren en bevat in totaal 6 fasen.

In het één na laatste hoofdstuk wordt een basisoverzicht gegeven van de in te zetten tools als het gaat om monitoren, plannen, analyseren en adverteren. Handig om inzicht te krijgen in investeringskosten voor een tool en de (on)mogelijkheden van deze instrumenten.

De bijlage heb ik voor lief genomen. Tegen deze tijd dient de lezer te weten welke platformen een grote rol spelen online. Zo niet, dan nog snel een keer pagna 22 lezen met de facts en figures.

Al met al een prettig te lezen boek waarbij de combinatie van theorie en praktijk zeker van toegevoegde waarde is. Je kunt er direct mee aan de slag!

Over Richard Vermeer

Richard Vermeer is eigenaar van Social Pepper, een bureau dat helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van online aanwezigheid door het ontwikkelen van websites en het adviseren over SEO, SEA & social media marketing.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden