Innoverend vermogen kent vier pijlers: diversiteit, ontmoeting, chemie en verandering. Diversiteit duidt op de samenstelling van het team en de verscheidenheid van de leden. Het is heel eenvoudig: als iedereen hetzelfde is, gebeurt er niets nieuws. Veel innovaties zijn tot stand gekomen doordat nieuwsgierige mensen elkaar toevallig ontmoetten en ideeën uitwisselden. Daar is een vloeibaar netwerk voor nodig met veel wisselende ontmoetingen. Silo’s in een bedrijf zijn een bedreiging voor het innovatievermogen van het bedrijf, want hoe komen medewerkers in contact met collega’s van andere afdelingen? En er is een ruimte of platform nodig waar deze mensen elkaar ontmoeten. Denk aan een café met een ongedwongen sfeer.
Zo’n groep mensen heeft chemie nodig om tot innovatie te komen. Blikwisseling, oftewel anders kijken naar hetzelfde, is belangrijk, evenals de mogelijkheid om te experimenteren. Dwalen, uitproberen, fouten mogen maken – het zijn elementen die bijdragen aan chemie tussen nieuwsgierige mensen. Verandering is de vierde pijler en een sterke drijfveer voor innovatie. Als je terugkijkt in de geschiedenis zijn er vaak perioden aan te wijzen waarin veel verandering plaatsvond en daar zijn veel innovaties uit gekomen. Ondernemingen moeten meebewegen op deze veranderingen: stabiel zijn als het goed gaat, ingrijpen en snel aanpassen als het nodig is.
De kunst is de vier genoemde pijlers bijeen te brengen. Het heeft geen zin, volgens Stofberg innovatiedoelen te stellen. Erger: duidelijke doelstellingen leveren juist beperkingen op. Het boek eindigt met wat we maar beter niet kunnen doen. Het zal voor velen een herkenbaar lijstje zijn. Zoals het streven naar perfectie en denken dat het niet nodig is, want het gaat toch goed?
Bart Stofberg is enthousiast over innoveren, dat merk je in het hele boek aan zijn stijl. Soms buitelt hij in zijn enthousiasme over zijn woorden en valt in herhaling. De vele voorbeelden, zowel uit het heden als verleden, maken Iedereen kan innoveren interessant en stimuleren de lezer naar het eigen innovatievermogen te kijken.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.