Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Lean Basis

In Lean Basis maakt Rudy Gort de belofte uit de titel waar en beschrijft hij de basis en kernpunten van Lean. Hij richt zich op een brede doelgroep van zowel leidinggevenden als medewerkers met een interesse in Lean.

Sjors Meekels | 3 mei 2017 | 4-5 minuten leestijd

Na zijn boek Lean vertaald naar projecten is Rudy Gort terug met zijn nieuwste boek Lean Basis. In dit tweede boek richt hij zich op de basis en kernpunten van Lean. Hiermee is het boek geschikt voor iedereen die zich snel een beeld wil vormen en eerste indruk op wil doen. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten door de titel; het volledige spectrum van Lean komt aan de orde.

Het boek heeft een overzichtelijke indeling met een duidelijke kop, romp en staart. In hoofdstuk 1 wordt Lean geïntroduceerd en worden een aantal kernbegrippen bondig toegelicht. Hoofdstuk 2 vormt het zwaartepunt van het boek en in 6 paragrafen neemt Gort zijn lezers mee in alle facetten van het Lean-huis. Vervolgens sluit de auteur in het laatste derde hoofdstuk af met enkele slotconclusies en bevindingen.

Hoofdstuk 1

Om de lezer de juiste handvatten te geven, begint het eerste hoofdstuk de oorsprong van Lean en zijn ontstaan bij Toyota. De waarde en kracht van deze methode hebben geleid tot interesse bij het brede publiek, maar ook tot verwarring over termen en inzichten die vaak slechts gedeeltelijk waar zijn. In de rest van het hoofdstuk legt hij relatie met begrippen als Agile, Six Sigma, Ketenintegratie en gerelateerde methodes als Total Quality Management.

Hoofdstuk 2

Het Lean-huis staat centraal in het tweede hoofdstuk. Aan de hand van Nederlandse en internationale voorbeelden beschrijft Gort de vijf elementen van het metaforische huis:

§1. De ondergrond: purpose
§2. Het dak: waarde
§3. Het fundament: waardestroom
§4. De pijlers: kwaliteit en tijdigheid
§5. De kern: gedrag

De beschrijving van het huis start met de ondergrond waar het geheel op rust. Dit is de purpose. Gort stelt dat dit aangeeft wat de reden van het bestaan is van organisaties. De volgende paragraaf staat in het teken van de waardecreatie voor klanten. Deze waardecreatie vormt het dak binnen de metafoor. De doelstelling binnen Lean om de waardecreatie als belangrijkste taak te zien is voor veel bedrijven een enorme uitdaging. Niet alleen omdat bedrijven gewend zijn te maken en leveren wat ze altijd al deden, maar ook omdat klanten mondiger en veeleisender zijn geworden.
Waar het in de praktijk vaak misgaat is de waardestroom, het fundament van het huis. De stroom van activiteiten die zorgt voor de creatie van de waarde, zoals deze door klanten wordt ervaren en beleefd. Een stabiele flow zorgt voor een constante stroom van werkzaamheden en hieruit voortkomende resultaten. De auteur legt beknopt uit hoe de wachtrijtheorie concrete wetten oplevert en inzichten geeft in de onderbouwing van het principe. Met name de gehanteerde voorbeelden zullen de lezer daadwerkelijk overtuigen van de kracht die in het fundament schuilt. In de deze paragraaf komen ook de bekende leantools aan bod, zoals visueel management, feedbackmechanisme, en gelijkmatigheid. Tussen het dak en de ondergrond bevinden zich de pijlers kwaliteit en tijdigheid. Zonder deze twee zal het dak nooit kunnen bestaan. De pijlers bevatten onderwerpen als just-in- time (JIT), value stream mapping en kanban.
Uiteindelijk komen alle onderdelen van het huis terug in de meest invloedrijke: het gedrag van de organisatie en haar mensen. Zonder aandacht en respect voor dit onderdeel zal het huis nooit zijn maximale potentie bereiken. Continue verbeteren, aandacht voor mensen en teams vormen belangrijke bouwblokken. Herkenbare managementknelpunten komen voorbij zoals de hoeveelheid tijd die managers hebben voor verbetering ten opzichte ad-hoc werkzaamheden – voor bijvoorbeeld brandjes blussen. De beschrijving van het Lean-huis maakt duidelijk dat de onderdelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en een holistisch geheel vormen.

Hoofdstuk 3

In het laatste hoofdstuk komen de grootste voordelen en te behalen resultaten van een Lean implementatie terug. Het zelflerend vermogen, ondersteund door kort cyclisch werken, en innovatiekracht stellen organisaties in staat de concurrentie daadwerkelijk voor te blijven.

Tot slot

De heldere uitleg van de auteur maakt duidelijk hoe organisaties kunnen profiteren van Lean. Niet alleen door het toepassen van de meest bekende onderdelen, maar juist door het echt te doorgronden. Leren, leren en blijven leren in plaats van een eenmalige implementatie van Lean.

Wat het boek tevens interessant maakt, is de hoeveelheid extra informatie die de lezer naast sec Lean ontvangt. Bekende methoden en managementtechnieken worden door het hele boek gekoppeld en bekeken vanuit een Lean perspectief. Dankzij deze verwijzingen en de gecreëerde informatiedichtheid is het boek - naast naslagwerk - een goed startpunt voor verdere verdieping.

Sjors Meekels is als onafhankelijk Agile Consultant verbonden aan Agitma. Hij is 10 jaar werkzaam geweest bij een gerenommeerde IT dienstverlener en richt zich momenteel op software development projecten en Agile methoden.

Over Sjors Meekels
Sjors Meekels is als Agile Consultant verbonden aan Agitma. Hij is 10 jaar werkzaam geweest bij een gerenommeerde IT dienstverlener, en houdt zich bezig met software development projecten en Agile methoden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden