Dan is Experttips voor websites met resultaat een prima boek. Helaas is het boek wat minder geschikt voor wie al net iets verder is. De titel doet behoorlijk generiek en universeel aan. De inhoud is dat allerminst. Het boek is volledig gericht op WordPress. Daarmee wordt natuurlijk wel een brede doelgroep aangesproken, WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. De tips zijn echter niet universeel toepasbaar. Wie wat verder is op online vlak, zal zeker diepgang missen. Op best wel wat vlakken gaat het boek behoorlijk kort door de bocht.
Van gratis weggevertje tot VIP klant
De waardepyramide speelt een grote rol. Daarbij wordt veelvuldig geput uit eigen ervaring. Deze benadering werkt echter zeker niet voor iedereen. Verkoop je bijvoorbeeld fysieke producten? Of ben je een dienstverlener waarbij je niet de ambitie hebt om je kennis stapsgewijs aan iedereen over te dragen? Dan heb je vrees ik niet zoveel aan dit boek.
Mist onderbouwing
Het boek is wel concreet. Dat moet ik toegeven. Nadeel is dat daarbij wel dat ik me bij een hoop zaken afvraag: ‘Oh, is dat zo?’.
Zo wordt er zonder onderbouwing of toelichting gestrooid met pragmatische adviezen als:
- Gebruik 5-6 items in je navigatie, zonder subnavigatie
- Gebruik 2-3 kleuren in je website
- Je webteksten bevatten idealiter 5-7 zinnen per alinea
- Bij een opsomming is 4 items het mooist
- Een blog telt 600-2000 woorden
Alleen beroepsmatig ben ik al ontzettend geïnteresseerd in waar deze wijsheden vandaan komen. Wanneer je een beetje van je af Googelt, zul je zie dat de meningen over deze beweringen ook nogal uiteenlopen.
Uithangbord
Niemand is objectief. Niemand is diep vanbinnen echt neutraal. Alleen vaak ligt het er niet zo dik bovenop als hier. Er is niets mis met het delen van je kennis en ervaring, maar dit boek lijkt bij vlagen wel een reclamefolder. Het slot is daarvan nog wel het ergst. Er zit nog net geen ‘eenmalige aanbieding’ bij, maar verder is het plaatje redelijk compleet. Is dat fout? Niet perse denk ik, maar ik vind het jammer.
Niets goed aan?
Zo erg is het gelukkig niet. Er staan ook een aantal goede / praktische tips in die (naar mijn mening in ieder geval) prima zijn. Een kort overzichtje:
- Werk met buyer persona’s
- Weg met de slider
- Vul je scherm (in de breedte) niet voor meer dan 2/3 met tekst
- Gebruik de overtuigingsmechanismen van Cialdini
- Houd je website rustig en overzichtelijk
Had ik al gezegd dat het boek een aardig praktische insteek heeft? Het is ook zeker scanbaar, compact en vlot geschreven. Voor de in de inleiding genoemde doelgroep kan dit echt een boek met toegevoegde waarde zijn.
Conclusie
Ik heb een tijdje zitten twijfelen tussen 2 of 3 sterren. Uiteindelijk geeft ik er toch 3, in verband met de toepasbaarheid voor de in de inleiding genoemde doelgroep. De titel van het boek wordt maar beperkt waargemaakt. Tips lijken niet altijd te kloppen, er is weinig onderbouwing en het is wat mij betreft te commercieel opgezet. Daar komt bij dat ik, als niet-leek, van experttips echt wel een eyeopeners en een bepaald niveau verwacht. Natuurlijk kan dit liggen aan mijn verwachting, maar deze is zeker niet waargemaakt.
Wieger Waardenburg is senior online marketeer bij XpertMarketing en Internetbureau Fris Online.
Over Wieger Waardenburg
Wieger Waardenburg is marketingstrateeg, spreker en ondernemer. Met digital agency Fris Online helpt hij organisaties meetbaar, schaalbaar en voorspelbaar online te groeien met online marketing.