Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ruimte - Stop met onzin, doe wat de bedoeling is - 'Biedt heldere suggesties'

Mensen komen in veel organisaties geen stap vooruit omdat regels, bureaucratisch gedoe of starre kaders hen belemmeren om te doen waar de organisatie echt voor bedoeld is. In zijn boek Ruimte, stop met onzin, doe wat de bedoeling is geeft Frank Weijers heldere manieren om betere keuzes te maken.

Sigrid van Iersel | 3 oktober 2017 | 3-4 minuten leestijd

Hoe krijg je mensen in een vastgelopen organisatie in beweging? Dat doe je in ieder geval niet door de ander ‘in zijn kracht te zetten’ of door de professional ‘meer ruimte te geven’. Populair jargon in de kantoortuinen, maar Frank Weijers vindt het een nogal vernederende benadering van professionals. Iedereen hééft namelijk al kracht en ruimte, want daar gaat iedere persoon namelijk zelf over.

Wel vergt het moed van de professional om die ruimte ook daadwerkelijk te nemen. Of zoals Weijers het liever formuleert: je hebt vooral vertrouwen in jezelf nodig dat je de juiste stap zet.

Zie daar de kern van het boek Ruimte. Stop met onzin, doe wat de bedoeling is. Frank Weijers rafelt in zijn boek op schematische wijze alle soorten bedoelingen uiteen en presenteert een model met drie cirkels om de complexe werkelijkheid snel in kaart te brengen. Vervolgens kleurt hij de modellen in met herkenbare voorbeelden uit de praktijk.

Het lijkt zo eenvoudig: stoppen met doen wat niet je bedoeling is. Maar dan moet je eerst weten wat je bedoeling dan wel is. De auteur presenteert een aantal aardige en niet al te moeilijke oefeningen voor de lezer om bij zijn eigen ‘bedoeling’ te komen. Want ruimte nemen, dat doe je als hoofdpersoon in je eigen leven, niet vanuit een functie die je voor een organisatie vervult.

Maar soms ontbreekt de ruimte om dat daadwerkelijk te doen: geen geld, geen tijd, geen vierkante meters, geen bevoegdheden of geen ruimte in je hoofd.De eerste stap is dan om een diagnose te stellen: wat is er hier echt aan de hand? Als je dat niet direct helder ziet, stop dan met alles dat niet bijdraagt aan het waarmaken van je richting. Dan kun je beter nadenken over wat wel de bedoeling is.

Medewerkers geven zelf vaak aan welke inrichting ze nodig hebben. En waar aandacht is, worden regels overbodig. Praten en echt meebeslissen kan sowieso een hoop leed voorkomen. Het boek beschrijft goede manieren van feedback geven en technieken om open en veilig het ongemak te bespreken, bijvoorbeeld dat iemand buitengesloten wordt.

Is er toch veel bureaucratische narigheid, dan heeft de auteur een reeks heldere suggesties om van overbodige regels af te komen. Zo heeft de gemeente Groningen de ‘ontregelrechtbank’: een platform om belemmerende of zinloos ervaren regels ter discussie te stellen. Dat geeft de ruimte die professionals nodig hebben om hun werk goed en met plezier te doen.

Per saldo klinkt de boodschap van dit boek nogal voor de hand liggend: stop met de onzin. Maar ga het maar eens doen, ruimte nemen en doen wat echt de bedoeling is. Afgaand op het grote aantal mensen dat vastloopt in organisaties en burn-out raakt, slagen heel wat mensen hier slecht in.

Maar de tijdgeest zit mee. Frank Weijers verwijst in het laatste hoofdstuk naar de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo, wiens boekjes de laatste jaren de winkels uit vlogen. Mensen hadden blijkbaar ineens de behoefte aan ruimte maken in hun huis en ontdekten hoeveel ruimte dat tegelijkertijd opleverde in hun hoofd.

Weijers ziet verrassende overeenkomsten met zijn eigen visie. In het creëren van ruimte ligt de sleutel tot meer zin hebben en meer zin ervaren in ons leven en in ons werk. Het opruimen van je huis vraagt net als opschoonwerk in organisaties om het vertrouwen in jezelf dat je de goede beslissingen neemt. En dat betekent ook vaak moed.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Over Sigrid van Iersel

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden