Grote bedrijven zijn geen startups omdat het hun dagelijks werk is een succesvol en winstgevend bedrijf te runnen. Startups richten zich op één idee en hebben geen last van de voorgeschiedenis van een ouder bedrijf. Gevestigde bedrijven lopen tegen de innovatie paradox aan: hoe ze zich voldoende kunnen richten op de exploitatie om de levensvatbaarheid te garanderen en tegelijkertijd hoe ze genoeg tijd en energie kunnen stoppen in de exploratie om die levensvatbaarheid ook voor de toekomst te garanderen. Wil een gevestigd bedrijf succesvol innoveren dan moet het een manier vinden om uit te voeren en tegelijkertijd te zoeken naar nieuwe wegen. Bestaande bedrijven zijn te managen met traditionele boekhoudmethoden, kostenoptimalisatie en operationele effectiviteit. Het zoekproces voor de toekomst maakt gebruik van startup methoden zoals ontwerpdenken, klantontwikkeling en experimenteren.
In deel 1 van het boek komen vijf basisprincipes aan bod die gevestigde bedrijven kunnen gebruiken om een eigen innovatie-ecosysteem te ontwikkelen. Innovatie bij grote bedrijven gaat mislukken als ze daarvoor dezelfde planningsprocessen gebruiken als voor hun succesvolle kernproducten. Traditionele planning en innovatie botsen met elkaar. Ze moeten op zoek naar nieuwe processen om hun innovatie te managen die de omgeving en de ruimte bieden om met creatieve ideevormen aan de slag te gaan. Die de resultaten van deze ideevormen verzamelen en testen en de ideeën omvormen tot succesvolle producten die winst opleveren. Zo’n innovatie-ecosysteem bestaat uit vijf elementen, de innovatiethesis waarin de strategische doelstellingen op het gebied van innovatie worden vastgelegd. Het innovatieportfolio met een gebalanceerde mix van kernproducten, verwante producten en transformatieproducten. Een innovatieframework om het traject van exploreren naar exploiteren te managen, dat bestaat uit ideeën vormen, testen, schalen en vernieuwen. Innovatie accounting om de verantwoording voor de vernieuwing goed te regelen. En een innovatiemethode die ervoor zorgt dat het product waarde toevoegt voor de klant en tegelijkertijd zorgt voor meer omzet en meer klanten. In deel 2 laten de auteurs zien hoe innovatie-ecosystemen tot leven worden gebracht met innovatiemethoden. Alle vier stappen van het innovatieframework werken ze uit in een eigen hoofdstuk. De meer schematische eerste helft van het boek komt hier tot leven in een uitgebreide gereedschapskist inclusief praktijkvoorbeelden.
De corporate startup is een stevig innovatiehandboek voor het huidige complexe en dynamische tijdperk. Het geheel is smaakvol vormgegeven en gebonden in oblong formaat. De inhoud is omvangrijk en de auteurs gebruiken veel jargon, maar dat is misschien nodig om het einde van de klassieke methoden tot uiting te laten komen.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.