Het boek leest heerlijk weg en is een ontzettend goed boek. Waarom? Het is een prachtige mengvorm tussen een verhalen-, business- en een managementboek. Als je zou willen dan kun je het boek in één keer uitlezen, maar zo´n 480 pagina’s is dat misschien wat veel van het goede.
Werkelijk alle ‘ingrediënten’ die nodig zijn bij het realiseren van een succesvolle organisatie komen in Finding my Virginity aan bod. Niet in theorie, maar gevat in mooie ervaringsverhalen uit de praktijk, inspirerende anekdotes waar je veel van kunt leren.
Richard Branson geeft een inkijkje je in zijn privé en zakelijk leven, die vrolijk door elkaar heen lopen. Hij houdt van plezier maken, avonturen beleven en succesvolle business opzetten. Maar hij zorgt er altijd voor dat werk en privé plezierig in balans zijn.
Wil je in de praktijk bewezen inzichten op het gebied van leiderschap, visie, passie, marketing, ondernemerschap, verandermanagement, communicatie, kwaliteitsmanagement en bedrijfskunde, dan is dit boek beslist een must read.
En het mooie van dit boek is, is dat er geen theoretische managementmethodieken worden beschreven. In plaats daarvan lees je hoe het merk Virgin met leiderschap, visie en fingerspitzengefühl verder wordt uitgebouwd. De Virgin Group is intussen een miljardenbusiness met tienduizenden mensen in dienst. Het heeft ook Richard Branson als serial entrepeneur geen windeieren gelegd, zijn vermogen wordt intussen geschat op zo´n 4 miljard euro. Toch niet gek voor iemand die dyslectisch is en zijn school nooit heeft afgemaakt.
Behalve dat het een vermakelijk boek is, kun je ook veel leren over:
- Wendbaar organiseren.
- De energie die vrijkomt bij een krachtige en inspirerende visie
- Realiseren van een positieve bedrijfscultuur, met employee first.
- Storytelling. De kracht van persoonlijke verhalen.
- De kracht van een merk, in dit geval Virgin.
- Het effect van goed, empathisch en inspirerend leiderschap.
- De kracht en het belang van goede ondeugende marketing met lef en plezier.
- De inzet van eenvoud, toepassen van gezond boerenverstand en gewoon doen!
- Het belang van leiderschap met visie en fun.
- Organisatiecultuur veranderen.
- Persoonlijke ontwikkeling.
- Hoe word je een betere manager? Door te delegeren. Door mensen te behandelen zoals je zelf ook wilt worden behandeld.
- Bouwen van een menselijke organisatie.
- De kracht van enthousiasme en de ‘besmettelijke’ flow die dat met zich meebrengt.
- Creativiteit en volhouden.
- Realiseren van teamflow en synergie.
- Lessen van een zeer succesvolle onderneming.
De kracht van zijn ondernemen is realiseren van excellente dienstverlening, topservice met producten en diensten die goedkoper zijn dan de concurrenten.
By the way. Niet alleen zijn succes companies en story’s komen aan de orde, ook zijn vele missers. Dat is intussen ook een flinke lijst, maar Branson zou Branson niet zijn, als hij daar zwaar aan zou tillen. Van fouten moet je leren, maar dan moet je ze ook maken! Dat kan alleen door te ondernemen en risico´s te nemen.
Een quote van Branson: ‘Vraag om vergeving, niet om toestemming.’
Richard Branson ziet altijd kansen, ook negatieve ervaringen benadert hij met een positieve en lerende bril. Hij overdenkt de risico’s goed en dan ‘Kom op, zei ik, we doen het gewoon.’
Branson start graag nieuwe ondernemingen in tijden van crisissen. Dan zijn er volop kansen en staan mensen open voor iets nieuws of iets anders.
Het boek bevat een groot aantal foto’s uit de collectie van Richard Branson door de tijd heen. Voor lezers die al ietsje ouder zijn is het een feest van herkenning en herinneringen.
Richard Branson laat in zijn boek zien, dat succes niet maakbaar is. Dat succes niet ontstaat door allerlei theoretische modellen toe te passen. Maar juist wel door risico’s goed in te schatten, eenvoud en boerenverstand toe te passen, en dan gewoon te gaan doen, anders doen! Want dat geeft andere resultaten.
Dat doet Branson niet alleen, hij verstaat de kunst om telkens weer een topteam om zich heen te verzamelen. En dan met dit team niet het geëigende pad af te lopen, die iedereen neemt, maar juist en pad te zoeken waar niemand aan gedacht heeft of aandurfde.
Kortom voor de goede lezers, staat het boek vol met weetjes, kennis, ervaringen en inspiratie, gevat in leuke en mooie verhalen op een prettige manier opgetekend door Richard Branson.
Finding my Virginity is dus een must read en een echte aanrader voor iedereen die houdt van succesvolle organisatiekunde uit de praktijk.
Over Franc van Mourik
Franc van Mourik is organisatieadviseur en veranderaar met focus op zelforganisatie en klantgerichtheid.