De eerste uitgave dateert al uit 1992 en er is sinds die tijd veel gebeurd in dit werkveld van adviseurs, trainers en opleiders en managers. Nieuwe technologieën hebben de werkomgeving drastisch veranderd. Organisaties waren eind vorige eeuw nog hiërarchisch en traditioneel ingericht. Internet was in die jaren alleen nog voor freaks die verbonden waren aan een Universiteit. De niet meer weg te denken ‘mobile devices’ waren toen alleen nog maar een droom bij het ‘new media lab’ van het Massachusetts Institute of Technology in de Verenigde Staten. Inzichten uit de Neuropsychologie waren bij de toenmalige afdelingen ‘Opleiding en Vorming’ nog geheel onbekend en de invloed van de Positieve Psychologie was te verwaarlozen. HRD is als vakgebied volop in beweging en de noodzaak voor ondernemers, managers en medewerkers om te leren in de 21e eeuw is alleen maar toegenomen.
De auteur Eric Mooijman is organisatieadviseur op het gebied van organisatie inrichting en leren in organisaties. Hij was medeauteur van de eerdere versies van het boek en heeft voor dit handboek een nieuwe kern redactie samengesteld met Jan Rijken en Nick van Dam. Zij zijn o.a. docent bij de Nyenrode Masterclass Learning & Development. De 5e versie is mede geschreven door een collectief van experts uit de L&D-praktijk. Het boek bevat een goed overzicht van het vakgebied. Er wordt speciale aandacht besteed aan nieuwe inzichten op het terrein van loopbaanontwikkeling en duurzaam Human Resource Management. Ook bevat het boek verbeterde inzichten over het belang van Management Development en Talentmanagement. Om recht te doen aan de vele ontwikkelingen binnen het HRD-/L&D-vakgebied en om de toekomstvastheid van het handboek te borgen, is een aantal HRD-thema’s uitgebreid of toegevoegd.
Het gaat daarbij in het bijzonder om:
- Leren in de 21ste eeuw en uitdagingen van organisaties om medewerkers inzetbaar te houden
- Duurzaam HRM en HRD en self-directed learning
- Loopbaanmanagement waarbinnen leren, presteren en mobiliteit zijn geïntegreerd
- Stimuleren van het lerend vermogen en een stimulerende leercultuur
- Nieuwe inzichten in leren door medewerkers, breinleren en factoren die leren beïnvloeden
- Aandacht voor bijzondere doelgroepen zoals ouderen, laagopgeleiden en professionals
- Werkplekleren en de invloed van technologie en fysieke inrichting van de werkplek
- Nieuwe ontwerpbenaderingen van leerinterventies zoals rapid development, agile en scrum
- Hoogeffectieve werkvormen
- Digitaal leren en leertechnologie, inclusief MOOCs, virtual reality (VR) en augmented reality (AR)
- Het inkopen van leerinterventies door o.a. Europese aanbesteding
- L&D big data en de analyse ervan in de vorm van L&D-analytics
Ik vind het Handboek Leren & Organiseren in Organisaties een zeer goede update van de meest recente ontwikkelingen in het vakgebied HRD. Door de gestructureerde opzet en het actuele en complete karakter is het boek geschikt voor studenten in het universitair en hoger beroepsonderwijs en in (postdoctorale) vakopleidingen. Ook is het boek een praktische handleiding voor actieve HRD-professionals en managers met visie op opleiden en leren.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.