Innoveren, Eerst geloven, dan zien! is een mooi vormgegeven magazine dat informatieve artikelen afwisselt met interviews en cases. Voor innovatie en nieuwe oplossingen bedenken hebben we creativiteit nodig. Rody Vonk ziet creativiteit als een vaardigheid. Dat betekent dat het niet is aangeboren, maar iets wat we kunnen leren en ontwikkelen. Dat biedt mogelijkheden en die gaan we verkennen in Innoveren.
Er zijn drie gebieden die nodig zijn voor innovatie: omgeving, tools en vaardigheden en mindset. Bij omgeving kun je denken aan de cultuur en leiderschap die innovatie mogelijk maken en waardoor geëxperimenteerd kan worden. De andere twee gebieden krijgen in dit magazine volop aandacht. Voor innovatie is een proces nodig en de tools die je helpen tijdens de innovatiereis. Open staan voor ideeën en durven te falen, zijn voorbeelden van een mindset die nodig is voor innovatie.
Een innovatieproces waar een deel van dit magazine aan is gewijd, is Design Thinking. Design Thinking is vooral nuttig bij het oplossen van complexe problemen, waarvoor geen duidelijke oplossing is. Het is een proces dat zich laat beschrijven als een dubbele diamant. Beginnend met het probleem, is de eerste stap Emphasize, gevolgd door Define. Divergeren wordt hierbij afgewisseld met convergeren. Bij divergerend denken bedenk je zoveel mogelijk ideeën, zonder deze te beoordelen. Dat doe je pas bij het convergerend denken, waarbij je de ideeën beoordeelt en verbetert. Aan het eind van deze eerste diamant hebben we een ‘How might we…’ vraag gedefinieerd. ‘Hoe zouden we doelgroep X kunnen helpen om probleem Y op te lossen?’ We gaan verder met de stappen Ideate, Prototype en Test. Opnieuw wordt divergeren afgewisseld door convergeren. Voor elke stap zijn verschillende tools beschikbaar, die te downloaden zijn. Een zo’n tool is de Customer Journey Map, oftewel een hulpmiddel om de klantreis in beeld te brengen. Bij het Oogziekenhuis Rotterdam heeft men deze tool gebruikt om de reis van de patiënt te beschrijven vanaf het moment dat hij thuis vertrekt tot aan de operatie. Daarbij keek het ziekenhuis met name naar de momenten van stress, omdat dit een negatieve invloed heeft op het resultaat van de oogoperatie. Parkeren bleek veel stress op te leveren, dus door een parkeerservice te leveren, komen patiënten nu minder gestrest aan. Dit voorbeeld laat zien dat het probleem in een andere hoek kan zitten, dan we in eerste instantie denken!
De interviews leveren interessante inzichten op. Zo leer ik in het interview met Sjors Fröhlich meer over podcasts en smart radio. Saskia Vrolijk en Rosan Gompers richten kantoorruimtes op zo’n manier in dat creativiteit wordt gestimuleerd. Dit spreekt mij wel aan. Ook vind ik het denken in drie horizons van de Deen Henrik Scheel interessant. Op de eerste horizon staan de bestaande, belangrijkste producten, voor een periode van een tot drie jaar. Producten die goed in de bestaande strategie passen staan op de tweede horizon en zijn gepland voor over vier tot zes jaar. De derde horizon heeft producten die pas over zo’n tien jaar relevant zijn en die nog niet voorkomen in je portfolio. Je investeringsbudget kun je over deze horizons verdelen en het risico spreiden.
Met Innoveren heb je de ingrediënten in huis om aan een nieuwe innovatievaardigheden en -mindset te werken. Kortom: neem eens (wat) risico, wees ondernemend en vier je fouten!
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.