Maar zo glad en gepolijst als zijn kunstenaarsleven eruit lijkt te zien, zo rafelig zijn de randjes van zijn privéleven en vooral van zijn verleden. Een coverstory over hem in een belangrijk tijdschrift brengt dit verleden aan het licht, juist nu hij als kunstenaar zo in de belangstelling staat.
Het tweede gedeelte van het boek, het mooiste deel vond ik, speelt zich af in die beladen periode. Oek de Jong-lezers herkennen de Zeeuwse setting uit Pier en Oceaan (2012), de benepen sfeer van een dijkdorp ‘op het eiland' in de jaren zestig. Dáár is het gebeurd. Dáár, in die Zwarte schuur, pleegde Coppoolse zijn misdaad. Die zwarte schuur, die decennia later opduikt in zijn schilderijen.
Maar hoe schuldig was hij? Hoe schuldig was zijn slachtoffer aan wat haar overkwam? Hoe schuldig was zijn opvoeding in dat bekrompen dorp? Hoe schuldig waren zijn ouders die toch het beste met hem voor hadden?
De schuldvraag tekent zijn ontwikkeling als kunstschilder, maar ook zijn stuk voor stuk ingewikkelde relaties met vrouwen. Culminerend in zijn huwelijk met Fran, dat nu toch al zo'n twintig jaar duurt maar inmiddels vervaarlijk wankelt. In het lange voorlaatste deel van het boek proberen Maris en Fran met een vakantie op het Canarische eiland La Gomera hun huwelijk te redden.
Het eiland als leidmotief van een bijzondere roman.
Over Marjan Maandag
Marjan Maandag is redacteur bij Managementboek.