Helaas laat de praktijk zien dat dat vrijwel nergens het geval is. Erik Reijnders herschreef zijn boek Communicatief leiderschap uit 2013, ditmaal zonder coauteur. De titel werd creatiever: Maak van de lijn een punt. De auteur kiest bewust voor het continueren van het concept leiderschapscommunicatie, in plaats van lijncommunicatie. En dat is misschien wel terecht, omdat er bijna geen organisaties zijn die dit onderwerp serieus oppakken. Als de ruggengraat niet deugt, gaat het met de rest van het lichaam echter ook niet goed.
Het boek is herschreven, maar de inhoud bleef grotendeels overeind. Het boek bestaat nog steeds uit twee delen. Het eerste beschrijft hoe communicatie echt werkt en dat wijkt nogal eens af van hoe leidinggevenden denken dat ze functioneert. Ook komt de communicatieve rol van de manager uitgebreid aan bod. Het oorspronkelijke hoofdstuk over de communicatieve organisatie is vervangen door communicatie bij veranderingen. Reijnders voegde een door hem ontwikkelde infographic in vier delen toe en de schijf van vijf om met leiderschapscommunicatie aan de slag te gaan. Deel twee bestaat uit zeven taaie vragen waar leidinggevenden vaak nog altijd mee worstelen. Die krijgen allemaal een eigen hoofdstuk in het boek om managers te helpen hiermee om te gaan.
Maak van de lijn een punt is een rustig en smaakvol vormgegeven publicatie. Erik Reijnders schrijft toegankelijk en haalt veel onderwerpen aan in ruim honderd pagina's. Dat is best nog wel pittige kost voor een doelgroep die erom bekend staat weinig te lezen. Aanvullende acties in de vorm van workshops en trainingen lijkt nog noodzakelijk. Ook heeft de auteur daarom nog een handleiding voor communicatie- en HR-adviseurs geschreven.
Over Nico Jong
Nico Jong is communicatieadviseur.