De Cycle of Innovation is een structuur om de kans op succes bij innovatie te vergroten. Baggerman wil organisaties ermee helpen invulling te geven aan het innovatieproces. Bovendien kunnen we leren van de best practices van een aantal Nederlandse bedrijven.
De Cycle of Innovation bestaat uit 10 opeenvolgende stappen: Open up, Why, What, How, Plan, Check, Engage, Organize, Execute en Monitor. Hiermee combineert Baggerman het creatieve en zakelijke proces, die vaak op gespannen voet met elkaar staan. Een deel van dit dunne boekje (150 pagina's!) is besteed aan de uitleg van de stappen in de Cyle of Innovation:
Open up - De blik naar buiten. Wat gebeurt er in het ecosysteem, welke ontwikkelingen vinden plaats?
Why - Waarom ga je innoveren? Wat gebeurt er als je niet innoveert? Bepaal de scope van innovatie.
What - Wat moet innovatie opleveren? Stel primaire innovatiedoelen vast, wanneer is de innovatie een succes?
How - Hoe ga je de innovatiedoelen behalen? Kies een innovatiestrategie.
Plan - Hier onderzoek je hoe je gaat komen daar waar je heen wilt en je stelt een transformatieplan en businesscase in grote lijnen op.
Check - Is het plan haalbaar? Maak het plan definitief.
Engage - Nodig partijen uit je ecosysteem uit om verder invulling te geven aan het plan.
Organize - Vertaal het plan naar concrete projecten.
Execute - Het daadwerkelijk uitvoeren van het plan, de ontwikkeling van nieuw producten en diensten.
Monitor - Meten of de inspanningen effectief zijn geweest, of er voortgang wordt gemaakt.
Vervolgens komen de verhalen van DSM, Philips, KPN, ASML, en KLM aan bod. Hoe hebben deze bedrijven innovatie georganiseerd? En wat geven deze bedrijven mee als tips? Het is prettig eens de ervaringen van echt Nederlandse bedrijven te lezen, want ook in ons eigen land gebeurt natuurlijk genoeg aan innovatie. Zo lees ik dat DSM ging investeren in innovatie in een tijd dat snijden meer voor de hand lag. Innovatie heeft een lange adem nodig en samenwerken is essentieel (niet alles zelf willen doen). Dit zijn lessen die in meer verhalen terugkomen. Zo werkt ASML met meer dan 5000 leveranciers, ontwikkelpartners en kennisinstellingen samen. Ook interessant is het te lezen hoe de innovatie-afdeling ingebed is in de organisatie.
De bijlagen aan het eind van het boek geven handvatten voor de stappen van de Cycle of Innovation. Hier vind je checklisten met vragen die je per stap kunt stellen en een overzicht van modellen die in verschillende fasen gebruikt kunnen worden.
Grip op Innovatie geeft structuur aan iets complex als een innovatieproces met als doel de kans op succes te vergroten. Door de geringe omvang is de beschrijving beknopt, waardoor het boek meer geschikt is voor lezers die al bekend zijn met innovatie en een gestructureerd proces zoeken. De best practice verhalen zijn inspirerend en het is prettig dat de stappen van de Cycle terugkomen.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.