Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De aard van jouw beestje

We leven in een wereld die razendsnel verandert. Organisaties moeten zich aanpassen om mee te kunnen blijven doen. Het gaat in De aard van jouw beestje om de mens binnen de organisatie; om de ondernemer, de manager, de doener of denker.

Mieke Schepens | 16 maart 2016 | 3-4 minuten leestijd

Dit boek van Marc Stijfs en Jos Crijns is voor iedereen die zich wil verbeteren. Het gaat in De aard van jouw beestje over inzicht in jezelf hebben en de ander kunnen begrijpen, anders denken en anders doen met een noodzakelijke pauze. Zodat een high performance organisatie kan ontstaan waarin iedereen op een manier functioneert die voor hem of haar het meest effectief is.

Marc Stijfs en Jos Crijns hebben dit boek geschreven om inzichten over succesvolle individuen, organisaties en teams die ondergebracht zijn in het bedrijf MyDrive MyHabits te delen. Dit betreft hun persoonlijke visie en is geen wetenschappelijk werk.

De aard van jouw beestje is zeker geschikt voor de professional. In deze tijd waarin alles razendsnel verandert is het noodzakelijk om uzelf, uw collega's en uw medewerkers onder een loep te leggen om daarna met behulp van deze praktische tips en voorbeelden echt vooruit te kunnen komen. Het boek draagt bij om u een ruimere kijk te geven op wie u zelf bent en de mensen om u heen.

Verdeeld over drie delen worden vijf Principes behandeld. Iedereen wil op zijn eigen manier succesvol zijn, dat geldt voor de persoon, het team en de organisatie. Aanpassingsvermogen is hierbij cruciaal voor de mate van effectiviteit.

Deel 1: 'Wat wil het beestje nu echt?'

Lees in Principe 1 over de kleurentherapie van Clare Graves, waarmee handvatten gegeven worden om u meer inzicht te geven in uzelf. Waarom doen we wat we doen en waar vinden we onze drijfveren.

In Principe 2 leren we de ander te begrijpen. Dat kan zijn een persoon of organisatie. Als u begrijpt hoe een organisatie zich gedraagt en welke cultuur heerst, is het mogelijk om op veranderende marktomstandigheden efficiënter in te spelen. De persoonlijkheid van ieder mens kan vertaald worden naar een individueel kleurenprofiel. Het resultaat van Principe 1 en 2 is; meer vertrouwen hebben. Zonder vertrouwen is geen high performance gedrag mogelijk.

Deel 2: 'Het gewoontegedrag van jouw beestje'

Principe 3 gaat over anders denken.

Willen we gewoontegedrag kunnen doorbreken, moeten we anders gaan denken. Maar hoe werkt dat in onze hersenen? Als we de signalen herkennen die verantwoordelijk zijn voor bepaald gedrag, kunnen we dat gedrag doorbreken. Voorwaarden zijn dat men de triggers van het gewoontegedrag herkent, dat men gemotiveerd is en de mogelijkheid heeft om het andere gedrag te laten zien.

Hoe belangrijk het gebruik van de pauzeknop is, lees je in Principe 4.

De pauzeknop indrukken zorgt er op doorslaggevende momenten in uw leven voor dat u een ander en nieuw gedrag kunt laten zien op een moment dat het u zelf schikt. In Principe 5 gaan we echt aan de slag! Onderzoek heeft uitgewezen dat de hersenen van volwassenen kunnen veranderen. Anders doen is een kwestie van kleine stappen zetten en deze steeds weer herhalen zodat een nieuwe gewoontegedrag ontstaat. Let wel: een oude gewoonte loslaten kan men niet zonder dat men weet wat de trigger is, die dit gewoontegedrag oproept.

Het resultaat van Principes 3,4 en 5 is; betere prestaties kunnen leveren. Deze vijf Principes zijn voornamelijk geschreven vanuit het oogpunt van het individu.

Deel 3: 'High performance'

In dit deel kijken we vanuit organisatieperspectief naar de vijf Principes en high performance. Een passende cultuur voor de organisatie ontwikkelen en daarbij letten op de gedragskenmerken. 'Wie denkt en doet zoals de meerderheid, mag niet meer verwachten dan een gemiddeld resultaat.

De aard van jouw beestje is een informatief boek dat prettig leest en een mooie vormgeving heeft. Mede dankzij de illustraties, de gebruikte voorbeelden en de uitspraken van beroemde personen, is deze informatie in elk hoofdstuk ook voor een leek goed te volgen. We zien hoe belangrijk het is om te weten hoe we zelf in elkaar zitten en hoe men op anderen over komt.

Mieke Schepens heeft een blog op www.graaggelezen.blogspot.nl

Over Mieke Schepens
Mieke Schepens is HRM-manager bij Elke dag is een kadootje. Daarnaast leest en schrijft zij vaak. Waaronder boeken en recensies. Deze kun je vinden op haar website en blog.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden