Auteur en reclamestrateeg Manfred Bik is al ruim twintig gefascineerd door ex-topman Cor Boonstra. Vanaf het moment dat de auteur als eigenaar van een reclamebureau Boonstra's toenmalig bedrijf Sara Lee als klant wilde, tot aan de dag van vandaag waarop Boonstra al weer enige tijd van zijn pensioen geniet. Want wat Boonstra heeft gepresteerd is op zijn minst opvallend te noemen. Boonstra schopte het zonder diploma's of kruiwagens en met veel succes tot de hoogste plek op de apenrots bij bedrijven als SRV, Intradal, Douwe Egberts, Sara Lee en last-but-not-least onze nationale trots Philips, die midden en eind jaren negentig in zwaar weer verkeerde.
De auteur voerde een jaar lang uitgebreide gesprekken met de inmiddels 78-jarige Boonstra. Met als grootste drijfveer: wat kunnen we leren van het succesverhaal van Cor Boonstra? Bik maakte zich er niet gemakkelijk van af. Hij sprak een groot aantal ingewijden, was meerdere keren bij Boonstra te gast en deed met succes een beroep op de leiderschapsprofessoren Manfred Kets de Vries en Mary Rose Greville om het leiderschapstype en het persoonlijkheidstype van Boonstra onderbouwd te kunnen doorgronden. De auteur sprak voor meer inside-informatie met ingewijden zoals Boonstra's financieel rechterhand Jan Konings, zijn favoriete McKinsey-adviseurs, Marcel Metze (biograaf Philips) en diverse oud-collegamanagers van Boonstra.
Het resultaat van zijn zoektocht heeft Martin Bik op boeiende wijze vastgelegd in Boonstra. Een persoonlijk boek van de auteur over de (mens achter de) CEO Boonstra. De auteur beschrijft de levenswandel van Cor Boonstra. Van zijn jongste jeugd als eigenwijze provinciejongen tot nu zestig jaar later, het moment waarop Cor Boonstra samen met de auteur terugblikt op zijn roerige loopbaan. Op zoek naar een mogelijke verklaring van het succes, de rol van zijn vader en het ouderlijk nest daarbij en de belangrijkste lessons learned voor volgende generaties. Hoe word je zo succesvol? Hoe doe je dat, zonder diploma's? Hoe neem je moeilijke beslissingen? Hoe belangrijk is de Raad van Commissarissen? Wat doe je met onzekerheid en hoe ga je met risico's om? Hoe bouw je een succesvol directieteam? Hoe verander je de cultuur in een organisatie? Hoe ga je om met fouten en mislukkingen? De auteur beschrijft het op zo'n manier dat het regelmatig lijkt of je samen met de hoofdrolspelers aan tafel zit. Hoewel de auteur torenhoog opkijkt tegen Boonstra, schuwt hij de kritische vragen niet en laat hij zich niet met een kluitje in het riet sturen.
Het boek beslaat in totaal 19 hoofdstukken met evenzoveel wijze lessen en mooie spreuken, variërend van ‘Je kunt niet iemand anders worden dan degene die je bent' (over persoonlijke groei en ontwikkeling) en 'Angst is je vriend, en tevredenheid je vijand' (over creativiteit en innovatiekracht') tot 'Als je wilt dat mensen magnifiek presteren, moet je ze in een magnifieke omgeving zetten' (over company pride, kunst en verheffing) tot 'De echte wedstrijd is buiten, op de markt, maar de vijand van je succes zit vaker binnen' (over bedrijfscultuur en beweging creëren). Aan het eind van het boek denkt de auteur de ‘essentiële succesformule van Boonstra' gevonden te hebben in de trefwoorden: eenvoud, kracht, consequent, kwaliteit en doen, kort samengevat in het allesbepalende: doen!
Boonstra is een boeiend levensverhaal, leerzaam en pakkend geschreven. Het geeft een mooi kijkje in de keuken van de top van het Nederlandse bedrijfsleven en het leven van een CEO. Het boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in leiderschap en management. Bij het lezen van het boek moest ik denken aan mijn voetbalclub, met de naam ‘Volharding Doet Zegenvieren'. Want de auteur heeft door zijn twintig jaar lange volharding, met dit boek een mooie overwinning behaald.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.