Mensen raken, zodat ze je geloven en in beweging komen. In ‘RAAK’ vertellen Reinier Rombouts en Raf Stevens op uiterst rake wijze hoe je jouw publiek bereikt, hoe je vertrouwen creëert en hoe je zorgt dat jouw verhaal raakt?
Rombouts en Stevens interviewden een groot aantal leiders. Op basis van hun bevindingen creëerden zij een even eenvoudig als doeltreffend model: van ik, naar wij, naar nu en noemden dat het Story-Kompas. In hun boek vertellen de auteurs hoe je het Story-Kompas kunt inzetten.
Wanneer je dit boek leest bekruipt je een aantal keer het gevoel: ‘dit had ik zelf kunnen verzinnen.’ Maar enfin, wij verzonnen het niet, maar Rombouts en Stevens wél en dat maakt het zo briljant. Vaak zijn juist de meest eenvoudige en voor de hand liggende methoden, de beste. Zo ook het Story-Kompas!
Het Story-Kompas houdt feitelijk in dat je met jouw verhaal begint als verteller vanuit persoonlijk perspectief en vervolgens verbreedt naar de groep waarvan jij en je publiek deel uit (willen) maken. Hoe je dat doet, vertellen de auteurs je in RAAK!.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.