7 juli 2010 | Daniëlle de Jonge

Toen ik in 2006 besloot om een eigen bedrijf te beginnen, nam ik me één ding voor: ik wil vooral heel flexibel zijn in mijn werk. Geen strikte werktijden, niet noodzakelijk een vast kantoor en als het een beetje lukt om reistijd te besparen dan zal ik dat doen. Dat is gelukt. Ik werk op tijden die mij en mijn klanten (uiteraard!) goed uitkomen en kan zo mijn dag lekker zelf indelen. En of ik nou aan de keukentafel zit, op een flexplek van een kantorencentrum of op een zonnig terrasje: het bevalt me overal goed en ik raak er bovendien vaak extra geïnspireerd van om in een wisselende omgeving te zijn. Hoewel ik dus vind dat ik al behoorlijk slim bezig ben, kan het nog stukken beter. Het boek Werken Nieuwe Stijl van Bas van de Haterd biedt weer volop nieuwe inzichten om over na te denken.

Hoewel het boek primair bedoeld is voor bedrijven met personeel, is de basis van het slimme werken toepasbaar voor alle soorten bedrijven en organisaties, groot of klein, profit of non-profit. Wie eerst nog wat meer wil weten over het nieuwe werken in algemene zin, heeft aan het eerste hoofdstuk een prima begin. Persoonlijk vond ik dit hoofdstuk wel het meest 'taai', maar dat ligt aan mijn praktische instelling. Overigens is het wel interessant om de achtergronden te lezen, zeker als u nog niet helemaal overtuigd bent van het nut van deze manier van werken. Ik daarentegen wil vooral weten hoe ik dingen kan aanpakken, maar dat zou ook kunnen komen omdat ik al een beetje 'nieuwe stijl werk'. De rest van het boek voldoet uitstekend aan de praktische insteek waar ik naar op zoek ben.

De opbouw van het boek is fijn. Eerst gaat de schrijver in op de technologie van het nieuwe werken. Met de aanschaf van wat nieuwe apparatuur bent u er nog niet, dat mag duidelijk zijn. De hele manier van communiceren verandert wezenlijk. De synchrone manier van tekstchatten, videochatten en andere manieren van directe communicatie worden omschreven naast de welbekende asynchrone manieren. De laatste variant blijk ik toch wel het meest toe te passen, want ik mail, bel, sms en blog een stuk meer dan dat ik chat. Aiii, misschien toch niet zo modern als ik zou willen zijn. Het hoofdstuk over de werkplek kan voor veel bedrijven een grotere stap richting het werken nieuwe stijl zijn. Vaarwel vaste kantoren, welkom locatieonafhankelijke werkplekken. In de praktijk zal een mix van deze twee vaak aan de orde zijn vermoed ik. Wel is het heel interessant om als organisatie kritisch te kijken naar een meer flexibele indeling van de werkplekken. Het bespaart kosten en de medewerkers winnen er tijd mee.

Naast alle belangrijke randvoorwaarden gaat het uiteindelijk om het veranderen van de mentaliteit, waarschijnlijk het meest lastige onderdeel van de omslag naar het werken nieuwe stijl. Het vraagt een heel andere aanpak dan 'we' gemiddeld gewend zijn en in het boek staat de schrijver er uitgebreid bij stil. Om vervolgens de doorstap te maken naar de kritische succesfactoren en de toekomst van het nieuwe werken. De uiteenzetting van inzichten is heel prettig en toegankelijk, de aanvulling met vele praktijkvoorbeelden doet de rest. Tal van bedrijven passeren de revue om te vertellen hoe zij het werken nieuwe stijl toepassen. Ongeacht de aard en omvang van uw organisatie haalt u er ongetwijfeld veel tips uit.

Bas van de Haterd is een 'professioneel bemoeial' en wat mij betreft heeft hij zich met dit boek terecht bemoeid met de manier waarop we slimmer kunnen werken. Een mooie aanzet om verder mee aan de slag te gaan.

Werken nieuwe stijl
12 mei 2010 | Ben Kuiken

In Werken nieuwe stijl maakt professioneel bemoeial Bas van de Haterd de balans op van nieuwe werkvormen zoals het nieuwe werken. Hoewel het boek handzame adviezen biedt voor organisaties die ermee aan de slag willen, slaagt Van de Haterd er niet helemaal in om tot de kern door te dringen.

Wat is dat precies, werken nieuwe stijl? Volgens Van de Haterd is dat 'het anders organiseren van werk zodat het beter aansluit bij de informatie- en creativiteitsgedreven beroepen die in de 21ste eeuw de belangrijkste factor in onze economie zullen worden. De factor tijd wordt deels ondergeschikt aan de factoren informatie en inspiratie...' En: 'Bij werken nieuwe stijl gaat het vooral om slimmer werken.' Dat willen we allemaal wel, maar helaas vertelt Van de Haterd er vervolgens niet bij hoe je dat dan precies doet. Hoe organiseer je het werk dan anders zodat het beter aansluit bij de informatie- en creativiteitsgedreven beroepen? Ja, je laat mensen vrijer in het bepalen waar (thuis, in het café, op kantoor) en wanneer (na de files, 's avonds laat, 's nachts) ze werken, maar is dat echt anders organiseren? Werken nieuwe stijl gaat naar mijn mening nog wel wat verder dan dat.

Van de Haterd maakt gelukkig veel goed doordat hij met tal van organisaties heeft gepraat die al werken volgens de nieuwe stijl of daarmee experimenteren en hun lessen met de lezer deelt. Daardoor is zijn boek zeer nuttig voor alle organisaties die ook nieuw willen werken. Het behoedt ze hopelijk voor de vele valkuilen die de weg naar het werken nieuwe stijl plaveit. Zoals slechts een deel van het noodzakelijke werk doen, bijvoorbeeld alleen flexplekken inrichten zonder iets te doen aan de heersende aanwezigheidscultuur.

Wat dat betreft valt er nog veel zendingswerk te verrichten, getuige de praktijkvoorbeelden in het boek. Daarom is elk boek, elke blog, iedere tweet en elk congres over het nieuwe werken of werken nieuwe stijl meer dan welkom. Van de Haterd heeft bovendien een prettig leesbaar, goed opgebouwd verhaal geschreven en hij doet niet moeilijker dan nodig. Ook dat is slimmer werken.