Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
27 oktober 2016 | Renze Klamer

Iedere keer opnieuw verbaast het mij. Hoe lastig het is om met mensen om te gaan. En hoe lastig mensen het vinden om met elkaar om te gaan. En dat wanneer je iets meer zou kunnen ‘lezen’ van die ander en weten van jezelf het allemaal al een stuk prettiger wordt. Natuurlijk is er al veel bekend over menselijk gedrag. Duizenden wetenschappers zijn er dagelijks mee bezig. En veel, heel veel resultaten zijn al bekend. Maar dan nog; hoeveel heb ik daaraan. Vandaag, nu. Hoe ga ik om met die ontzettend enthousiaste collega die heel warm en persoonlijk is maar ook veel begint en niets afmaakt, terwijl mij dat als ‘afmaker’ behoorlijk ergert?

Dit boek claimt daarbij te helpen. Het is niet nieuw. Oorspronkelijk uitgegeven in 2002 is het wel een bestseller en kent het ook in Nederland inmiddels de derde druk. Maar het helpt wel. Een collega las het en zij ontdekte hoe ze veel beter met haar collega’s kon omgaan. Met name met die eigenwijze, ‘snelle’, enthousiaste lieden die haar als jurist steeds maar weer ‘voor de voeten’ liepen.

Carl Jung stelde in het begin van de vorige eeuw dat gedrag van mensen in te delen valt. Sommige mensen gedragen mensen zich heel extrovert, anderen juist introvert. Dezelfde mensen zijn of gericht op de relatie of juist meer op de zaak. Doorgaand op dit gedachtegoed ontdekte Marston in de jaren dertig twee belangrijke toevoegingen. Hij ontdekte dat op de relatie gerichte mensen gestimuleerd worden in een protagonistische, meewerkende, omgeving terwijl op de zaak gerichte mensen een antagonistische, tegenwerkende omgeving als uitdaging ervaren. De combinatie met zijn tweede bevinding; dat extroverte mensen daar actief op reageren en introverte mensen juist meer passief, was hij, nog beter dan Jung, in staat het gedrag van mensen te modeleren en in statistieken samenvatten. Op deze ideeën is dan ook het gedachtegoed achter de in het boek gebruikte methodiek gebaseerd.

De theorie levert vier kwadranten waarin gedrag kan worden samengevat; verwoord in vier kleuren en enkelvoudige woorden die samen het acroniem DISC vormen.  

Een kwadrant waarin de persoon in een uitdagende omgeving een actieve reactie vertoond, gekenmerkt door het woord Dominant en de kleur rood. Een actieve reactie in een sympathieke omgeving kenmerkt zich door het woord zich in het woord Invloedrijk. De derde combinatie een passieve reactie in sympathieke omgeving wordt verwoord door Standvastig en groen als kleur, terwijl de laatste combinatie van een passieve reactie op een uitdagende omgeving wordt vertaald met het woord Complaisant en de kleur blauw.

Het boek geeft handvatten hoe de verschillende types te ‘lezen’ zijn. Wat daarbij opvalt is dat het altijd neutrale beschrijvingen van gedrag zijn. Het gaat in principe niet om de drijfveer van de persoon, maar hoe zijn gedrag wordt geïnterpreteerd. En alleen dat al kan de wereld zoveel mooier maken. Als ik weet hoe de ander reageert (zich gedraagt) op een situatie of op een door mij te beïnvloeden omgeving, dan kan ik die invloed ook aanwenden om de omgeving zo effectief mogelijk te maken. Wat heeft het voor zin om iemand die nachten niet kan slapen voor een presentatie deze te laten houden? Terwijl een ander er een kick van krijgt. Waarom zou je in een team moeten ‘luisteren’ naar een besluiteloos en zeer gedetailleerd iemand terwijl de daadkrachtige lagere zonder enige moeite de leiding zou kunnen nemen? Het is echt heel leuk om iemand die van zichzelf weet dat zij een goede bemiddelaar (S-type) is te zien optreden tussen de o zo resultaat gerichte Dominante man en de detaillistische en genuanceerde C-type vrouw. Het brengt een team verder.

Maar dan moet je het wel weten van elkaar. Dit boekt helpt daarbij. Enerzijds door naar jezelf te kijken en je te herkennen in de rake typeringen van je eigen gedrag. Anderzijds door je te wijzen op het niet toevallige gedrag van de ander.

In mijn trainingen gebruik ik deze kennis veelvuldig. Wat mij daarbij opvalt is dat het door iedereen als uiterst prettig wordt ervaren. Gedrag is immers objectief waarneembaar. En het model is eenvoudig en herkenbaar. Het is in al zijn eenvoud soms wel wat kort door de bocht.

In het bedrijfsleven is de analyse van iemands gedrag veel waard. Denk maar aan al de assesments die gemaakt worden. Door echter een goede analyse te laten uitvoeren (zie www.mdi.nl) wordt ook een reactiepatroon duidelijk die genuanceerder is dan de ene hoofdkleur. Een duidelijk daadkrachtig en dominant iemand kan ook een analytische kant hebben (denk aan minister Donner). Daardoor is het gedrag van deze dominante persoonlijk beduidend anders dan iemand die een duidelijke D en I kant heeft. Bij de laatste kun je denken aan iemand als Gordon.

Kennis over en van de ander helpt in de relatie met die ander. Het gedrag van een ander lezen en daaruit determineren op welke manier hij / zij graag benaderd wil worden, helpt. Mijn collega, de juriste leerde dat haar hoge S en hoge C haar een duidelijke supporter maakten en dat haar dominante, extroverte en enthousiaste collega niet expres bezig was haar te ‘overheersen’ maar dat zij haar geweldig kon helpen door de details goed voor het voetlicht te brengen. Juist omdat zij zichzelf was en zichzelf kende.

22 april 2008 | Daniëlle de Jonge

Jezelf beter leren kennen en daardoor succesvoller zijn in persoonlijke én zakelijke relaties. Klinkt goed! Er zijn talloze testen die het gedrag of de persoonlijkheid van mensen weergeven. Soms heel diepgaand, de andere keer wat luchtiger. De methode waarover Chris Carey schrijft is even simpel als doeltreffend. Het psychologische 'geklets' zoals hij het noemt blijft achterwege, zodat een praktisch en goed leesbaar boek overblijft. De vraag 'Hoe ga ik om met mensen' loopt als rode draad door het boek. Immers, als je weet hoe je in elkaar steekt is het een stuk makkelijker om met alle soorten mensen om te gaan.

Grofweg verdeelt Carey mensen in vier groepen, hoewel hij uiteraard opmerkt dat iedere persoon kenmerken heeft van alle vier de groepen. Toch voeren vaak een of twee kenmerken de boventoon. Om er achter te komen welk type je bent kom je met twee vragen al een heel eind. De eerste is de keuze of je 'snel' of 'langzaam' bent, ofwel heb je altijd gas-op-de-plank of denk en reageer je wat langzamer. Vervolgens is de vraag of je voornamelijk taak- of mensgericht bent. Voeg de twee antwoorden samen en je komt snel tot een conclusie die, als je de uitleg in het boek doorleest, verbazend goed klopt met hoe je bent. Vraag het maar eens in je omgeving!

De vier types waarin Carey het onderscheid maakt zijn:
- De brutale, avontuurlijke en ambitieuze D.
- De I vol enthousiasme, inspirerend en motiverend.
- De loyale, trouwe en barmhartige S.
- De C die terughoudend, gedisciplineerd en gecontroleerd is.
Bij het doorlezen van de eigenschappen van de vier types snap je ook meteen waarom je met die ene collega zo goed op kunt schieten, terwijl de andere je zonder moeite op de kast krijgt. Ga maar na dat de snelle, taakgerichte D en de langzame, mensgerichte S aardig wat moeite met elkaar kunnen hebben. Om je type nog duidelijker te krijgen, zit er in het boek ook een korte test.

Het herkennen van de verschillende typen is een feest op zich en het geeft je meteen inzicht in de omgang met elkaar. Je begrijpt beter waarom iemand op een bepaalde manier reageert en andersom ook waarom jij denkt en handelt zoals je doet. Voorop staat dat er geen goed en fout is, ieder mens is uniek. De mix van mensen en stijlen maakt juist dat we heel succesvol kunnen zijn. We maken het onszelf alleen een veel gemakkelijker door op elkaar in te spelen en zo het beste uit iedereen te halen. Het boek staat vol tips over hoe je de typen kunt herkennen. Van lichaamstaal tot gespreksstijl en van de voorkeur voor een bepaald vervoersmiddel tot de favoriete werkruimte. Ook reacties op autoriteit, conflict en verandering zeggen veel over een type.

Tot slot staat Carey uitgebreid stil bij persoonlijke en zakelijke relaties. Op het persoonlijke vlak passeren de man-vrouwrelatie, de ouder-kindrelatie en vriendschappen. Zakelijk ontdek je hoe je meer succes haalt uit de omgang met klanten, in verkoop, tijdens onderhandelingen, met personeel en als leidinggevende. Stuk voor stuk situaties die vaak heel herkenbaar zijn in de dagelijkse praktijk.

'Wie ben je' is niet het zoveelste boek over jezelf beter leren kennen. Het is een van de eerste boeken waarin op praktische en duidelijke wijze staat beschreven hoe jij succesvoller kunt worden. Een houding van zo-ben-ik-nu-eenmaal is geen excuus. Ga de uitdaging met jezelf aan om vanaf nu uit al je relaties het maximale te halen. Het werkt!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden