Seminar met Margriet Sitskoorn, Kees Klomp, Jitske Kramer, Ties Joosten, Carola Wijdoogen, Jeroen Smit
Seminar met Margriet Sitskoorn, Kees Klomp, Jitske Kramer, Ties Joosten, Carola Wijdoogen, Jeroen Smit
Van Winst naar Waarde
Toekomstgericht denken
Seminar
Van Winst naar Waarde
Toekomstgericht denken
Seminar met Margriet Sitskoorn, Kees Klomp, Jitske Kramer, Ties Joosten, Carola Wijdoogen, Jeroen Smit
Woensdag 6 december 2023
Colour Kitchen
719,95 (595,- excl. BTW)
Dit product is uitverkocht
Succesvolle organisaties richten zich op waardecreatie en duurzaam ondernemen. Hiermee geef je richting aan je organisatie voor nu en in de toekomst. Dit vraagt echter wel om systeemverandering en dus gedragsverandering.
Hoe werk je gezamenlijk aan een maatschappelijke transitie waarin organisaties, bedrijven en overheid hun bijdrage leveren aan een leefbare toekomst voor iedereen? Beleidsmakers, proces- en hr-managers, organisatiedeskundigen, directeuren, leidinggevenden en controllers zijn hier dagelijks mee bezig. Krijg inzicht in een ander economisch model, durf positie te kiezen en geef vorm aan de purpose in je organisatie. Als jij wilt werken aan een betekenisvolle organisatie, dan mag je deze congresdag niet missen.
Thema's:
- Inzicht in een ander economisch model
- Maatschappelijke transitie vraagt om persoonlijke transformatie
- Durf als leidinggevende positie te kiezen
Organisatie: Verhaal met Impact. Dit congres is een productie van Verhaal met Impact. Uw aanmelding wordt door hen bevestigd en gefactureerd.
Met onder andere...
Margriet Sitskoorn
Kees Klomp
Jitske Kramer
Over dit seminar
De sprekers gaan deze dag onder andere in op vragen als:
Hoe krijgen we een maatschappelijke transitie op gang om tot een nieuwe duurzame economie te komen?| Kees Klomp
Hoe train je je brein om de toekomst voorop te stellen? | Margriet Sitskoorn
In welke sectoren zou de overheid moeten investeren om te werken aan een duurzame samenleving?| Ties Joosten
Welke vaardigheden en competenties heb je als professional nodig om duurzame transformaties tot stand te brengen? | Carola Wijdoogen
Hoe vinden we onze weg in verwarrende tijden van verandering? | Jitske Kramer
Dit alles onder leiding van Jeroen Smit die zich als onderzoeksjournalist al jaren bezighoudt met de zoektocht naar een economie die zich richt op de toekomst en moedige leiders die deze nieuwe koers durven te varen.
Voor wie? Voor iedereen die het lef heeft om andere wegen in te slaan. Voor leidinggevenden, beleidsmakers, kwaliteits-, proces- en HR-managers. Voor bestuurders, (financieel) directeuren en controllers. Kortom, voor iedereen die mee wil werken aan betekenisvolle organisaties van de toekomst.
Boekenpakket bij dit seminar
Jelleke de Nooy-van Tol
Voorlevers van de nieuwe samenleving
17,50
Programma
9:30 Start
17:00 Einde
9:30 uurMoedige leiders gezocht voor een nieuw verhaal
Een economie gericht op zoveel mogelijk, zo snel mogelijk, zo goedkoop mogelijk dreigt ons allemaal over de grens te duwen van wat de planeet aankan. We hebben een nieuw economisch model nodig waarbij we de focus verleggen van winst naar waarde. Zo’n omslag maken is niet makkelijk. Om als bedrijf, organisatie, maatschappij de transitie naar duurzaamheid te maken is een systeemverandering nodig die alleen met alle betrokkenen kan worden gerealiseerd.
Hiervoor hebben we moedige leiders nodig. Wie leider wil zijn in een tijd van transitie moet schaken op twee borden: overeind blijven in het hier en nu en stap voor stap werken aan een systeemverandering die de waarde van de toekomst voorop zet. Dat vraagt om verbeelding en moed. Moed om iets te onderzoeken dat je niet kent en de moed om je kwetsbaar op te stellen.
10:00 uurHet verhaal van de toekomst begint bij jezelf
Het is tijd voor een duurzame transitie naar een nieuw economisch model. Met focus op beleid, technologie en gedrag. De grootste gamechanger hierin is gedrag: een maatschappelijke transitie kan niet zonder een persoonlijke transformatie.
Kees Klomp is lector betekeniseconomie aan de Hogeschool van Rotterdam. Hij laat ons een ander perspectief op economie zien: in de economie van de toekomst is de mens onderdeel van de natuur en staat er niet boven. Dit vraagt om systeemverandering, hoe krijg je dit voor elkaar?
- Verander niet het systeem, verander jezelf
- Transities en gedragsverandering lukken nóóit vanuit cynisme en pessimisme maar vanuit positieve inspiratie en energie
- Gebruik de kracht van de jongere generatie voor maatschappelijke transitie
De dagelijkse dingen waar we ons mee bezighouden vormen onze hersenen en daardoor ons denken, voelen en doen. Dit bepaalt hoe we acteren in de wereld van nu en beïnvloedt uiteindelijk de wereld van de toekomst
Margriet Sitskoorn, hoogleraar neurowetenschappen, legt uit hoe ons gedrag de ontwikkeling van onze hersenen beïnvloedt; op de korte termijn maar ook op de lange termijn. Hoe kunnen we de toekomst centraal zetten in ons brein. Want wat je vandaag doet vormt je brein van de toekomst.
- Ervaar het effect van korte versus lange termijn prikkels op de ontwikkeling van je brein
- Vorm je hersenen, vorm jezelf, vorm de wereld
- Wat je doet, doet ertoe
In de eerste helft van de 20e eeuw was de toekomstverwachting voor Nederland dat mobiliteit en techniek de grote sectoren waren waarin we moesten investeren en innoveren om de welvaart te vergroten. KLM en De Rotterdams Haven waren daarom bedrijven waar we vanuit de overheid enorme subsidies aan verstrekten Maar die tijd is nu voorbij. Met de blik op de toekomst moeten we nu inzetten op andere sectoren, andere innovaties om het welzijn en de leefbaarheid van Nederland in de toekomst vorm te geven.
Ties Joosten is journalist bij Follow the Money en laat zien welke invloed de overheid gehad heeft op de ontwikkeling van KLM in de 20e eeuw. Vervolgens richt hij zijn blik op de toekomst: Wat zijn de duurzame sectoren van de 21e eeuw die de samenleving vorm (moeten) gaan geven? In welke sectoren zou de overheid de komende decennia moeten investeren?
En natuurlijk springen we in op de actualiteit: welke verwachtingen en gevolgen voor de investeringen in de toekomst van Nederland kunnen we halen uit de recente verkiezingsuitslagen?
Hoe ontwikkel je een duurzame strategie en zet je deze vervolgens effectief om naar innovatie en succes? Welke 7 rollen zijn er nodig om duurzaam succes te creëren en hoe heb jij daar zelf invloed op? Denken in rollen helpt om te zien wat er nodig is om in organisaties, afdelingen en voor jezelf duurzaam succes te creëren. Duurzaamheidsprofessional Carola Wijdoogen ontwikkelde zeven wetenschappelijk onderbouwde rollen voor duurzaam succes.
- Welke vaardigheden en competenties heb je als professional nodig om duurzame transformaties tot stand te brengen?
- Welke rollen zijn nodig om bedrijven en organisaties effectief naar een duurzame toekomst te leiden?
- Hoe betrek je relevante stakeholders, voer je een dialoog en ontwikkel en implementeer je een duurzame strategie?
Grote veranderingen leiden altijd tot een periode waarin we veel moeten loslaten, terwijl we niet precies weten hoe de toekomst eruit gaat zien. Antropologen noemen deze tussentijd liminaliteit, waarin we het oude loslaten en het nieuwe ontdekken. Het is een verandertijd vol vernieuwingen, die we vaak ervaren als chaotisch, onzeker en verwarrend.
Jitske Kramer is corporate antropoloog. Ze neemt je mee in haar verhalen over de kansen en valkuilen in deze tussentijd en hoe de antropologie ons kan helpen hier doorheen te navigeren. Ze beschrijft in heldere taal hoe en waarom we moed en magie nodig hebben om tot transformatie te komen.
16:45 Afsluiting
Sprekers
Margriet Sitskoorn
Margriet Sitskoorn is hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan Tilburg University. Haar onderzoek richt zich op de relatie tussen hersenen en gedrag, en spitst zich toe op hoe gedrag en omgeving invloed op de hersenen uitoefenen en hoe men op deze manier de emoties, vaardigheden en het gedrag van gezonde mensen en patiënten kan beïnvloeden.
Kees Klomp
Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.
Jitske Kramer
Jitske Kramer is antropoloog, internationaal spreker, bestsellerauteur en oprichter van Human Dimensions. Van haar boeken De CorporateTribe, Building Tribes, Deep Democracy, Jam Cultures, Wow! Wat een verschil, Voodoo, Werk heeft het gebouw verlaten enTricky Tijden zijn meer dan 150.000 exemplaren verkocht. Haar boeken zijn vertaald in het Engels, Duits en Russisch.
Ties Joosten
Klimaatjournalist die schrijft over alles wat veel broeikasgassen uitstoot: de haven van Rotterdam, de KLM en Schiphol, energiecentrales en de agrarische sector. Welke financiële stromen versnellen hier de verduurzaming - en welke houden die tegen?
Carola Wijdoogen
Carola Wijdoogen (Bedrijfskunde aan Nyenrode en een Master in Internationale Betrekkingen aan The Johns’ Hopkins University) werd in 2010 (de eerste) directeur Duurzaam Ondernemen bij NS.
Jeroen Smit
onderzoeksjournalist, auteur van de bestsellers ‘Het drama Ahold’ en ‘De Prooi'.
Praktische informatie
Locatie
Colour Kitchen
Pr. Christinalaan 1
3554 JL Utrecht
9:30 Jeroen Smit - Moedige leiders gezocht voor een nieuw verhaal
10:00 Kees Klomp - Het verhaal van de toekomst begint bij jezeld
Pauze
11:30 Margriet Sitskoorn - Met brein op de toekomst
Lunch
13:30 Ties Joosten - Investeren in de toekomst van Nederland
14:15 Carola Wijdogen - De 7 rollen voor duurzaam succes
Pauze
15:30 Jitske Kramer - Maak tijd voor de tussentijd
16:45 Afsluiting
17:00 Einde
Voorwaarden
Voorwaarden Het seminar Van Winst naar Waarde wordt georganiseerd door Verhaal met Impact.
De facturatie wordt gedaan door Verhaal met Impact, daartoe geven we jouw gegevens aan hen door.
Groepskorting Kom je met 4 of meer personen dan kunnen we je een groepskorting bieden. Mail naar info@managementboek.nl voor de mogelijkheden.
Annuleren Ben je bij nader inzien helaas verhinderd? Dan kun je tot een maand voor aanvang van het congres kosteloos annuleren. Vanaf vier tot twee weken voor aanvang van het congres betaal je 25% van de deelname kosten. Pas daarna ben je het volledige bedrag verschuldigd.
Uiteraard kun je je altijd gratis laten vervangen door iemand anders.
Let op: annuleren kan uitsluitend per e-mail via Verhaal met Impact.
Hoe werk je gezamenlijk aan een maatschappelijke transitie waarin organisaties, bedrijven en overheid hun bijdrage leveren aan een leefbare toekomst voor iedereen? Beleidsmakers, proces- en hr-managers, organisatiedeskundigen, directeuren, leidinggevenden en controllers zijn hier dagelijks mee bezig. Krijg inzicht in een ander economisch model, durf positie te kiezen en geef vorm aan de purpose in je organisatie. Meer
Hét congres voor iedereen die mee wil werken aan gewenst gedrag in organisatie. Voor managers en HR-managers, leidinggevenden en medewerkers, voor coaches en HR-adviseurs die het verschil willen maken. Meer