Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn thema’s die niet meer weg te denken zijn uit onze samenleving. Organisaties en leiders worden steeds vaker aangespoord om verantwoordelijkheid te nemen voor mens, milieu en maatschappij. Dit vraagt om een nieuwe manier van denken en doen, waarin verbondenheid, inclusiviteit en innovatie centraal staan.
Themapagina
Samengesteld door Managementboek ism Uitgeverij Van Duuren
Markus Spiske via Unsplash
Of het nu gaat om het creëren van een inclusief werkklimaat, het versterken van maatschappelijk leiderschap, of het effectief implementeren van ESG-principes, deze boeken bieden een schat aan inzichten en concrete strategieën. Zo reikt Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap tools aan om diversiteit en inclusie naar een hoger niveau te tillen, terwijl Bloed, zweet maar samen de kracht van samenwerking benadrukt. Deze titels maken duidelijk dat duurzame verandering begint bij bewuste keuzes en leiderschap met visie. Voor professionals, leiders en organisaties die écht het verschil willen maken, zijn deze boeken onmisbare gidsen op de weg naar een betere toekomst.
Samenwerken voor een betere toekomst
1
Marion Kremer
De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap
De problemen in onze samenleving zijn groot en er zijn fundamentele transities nodig om die crises op te lossen. Steeds meer mensen verliezen het vertrouwen in traditionele instituties en zien het bedrijfsleven als potentiële katalysator voor positieve verandering.
€ 34,99
2
Iwan Bean
Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap
Al jaren worstelen organisaties met de onderwerpen inclusie, diversiteit, gelijkwaardigheid en discriminatie. Op alle niveaus. Want natuurlijk wil niemand onderscheid maken en iedereen gelijk behandelen.
€ 34,99
3
Harry Hummels
Bloed, zweet, maar samen
Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Dit boek laat zien hoe deze samenwerking kan gaan werken.
Samen met Marjolijn Meynen schreef Ed Stibbe ‘Duurzame verleiding’. Het gaat erover hoe je als bedrijf jouw duurzame ambities vertaalt naar unieke waarde voor de klant. Daarvoor is het belangrijk eerst te snappen met wie je te maken hebt en daarna pas iets te ‘verkopen‘. Stibbe: ‘zorg ervoor dat je met je duurzame ambities ook echte waarde voor een klant creëert.‘
Na het lezen van dit boek staat duurzame bedrijfsvoering stevig op de agenda. Samen groen gaan wordt een feest. Laat je team duurzaam vlammen. Kom in de flow en maak van duurzaam leven en werken een zaak van iedereen.
In ‘Provotyping’ legt Stefaan Vandist uit hoe je als organisatie een verbindend en aantrekkelijk toekomstbeeld construeert. Mensen moeten dit beeld echt kunnen ervaren. Vertaal het daarom naar een zichtbaar en tastbaar ‘provocerend prototype’. Dat doe je door het bestaande zachtjes geweld aan te doen en wat verwondering aan de beleving toe te voegen.
Behalve naar winst en rendement streven medemenselijke ondernemingen ook naar andere groei. Ze bieden medewerkers ruimte om verantwoordelijkheid te nemen, hebben oog voor hun behoeften en belangen en wegen die af in de besluitvorming. In ‘Anders Groeien’ laten Harry Hummels en Erik Hilgers zien hoe bedrijven invulling geven aan medemenselijk ondernemen.
ESG staat voor Environmental Social Governance, ofwel milieu, sociaal beleid en bestuur. Deze drie indicatoren zijn belangrijk om te bepalen of bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en een duurzaam beleid voeren. Met de ‘ESG-gids’ nodigt Karine Vandenberghe organisaties uit om zelf stapsgewijs aan de slag te gaan met het behalen van winst in duurzaamheid.
IT is een vervuilend proces. Zakelijk wordt er veel IT gebruikt, maar ook in de privésfeer gebeurt het meer en meer. Door de juiste keuzes te maken kun je een mooie bijdrage leveren aan het oplossen van de klimaatproblematiek.
€ 34,99
2
Tony de Bree
Groeien zonder te groeien
In 'Groeien zonder te groeien' laat Tony de Bree zien dat je niets moet', tenzij je dat zelf wilt. Je ontdekt hoe je in elke bedrijfstak succesvol kunt zijn door van betekenis te zijn.
€ 26,99
3
Marissa Bonants
Tel uit je winst
Veel creatieve ondernemers zijn hun bedrijf gestart vanuit een passie. Hun liefde voor een bepaald product. Of hun talent om iets heel bijzonders te maken. Daar ligt hun focus.