
Lees verder
Toen het begrip strategische planning in de jaren '60 zijn intrede deed in het management, was de literatuur over dit onderwerp nog beperkt en overzichtelijk. Het was niet moeilijk een keuze te maken uit de beschikbare literatuur, omdat er weinig boeken beschikbaar waren. De situatie is intussen drastisch veranderd en academici en consultants hebben het bedrijfsleven gebombardeerd met literatuur over strategisch management. Opvallend daarbij is dat de meeste literatuur theoretisch van aard is en dat de praktijk op de tweede plaats komt. Dit boek probeert daar verandering in te brengen en richt zich op strategievorming in business units. Strategievorming in business units heeft als onderscheidend kenmerk dat het sterk is gericht op klanten, concurrenten en markten. Praktische handreikingen zijn dan ook geboden. Segev helpt business unit managers systematisch de strategie van de business unit formuleren; biedt ondersteuning bij de evaluatie van de strategie; helpt bij de analyse van kansen en bedreigingen; en helpt managers bij het zoeken naar strategische opties voor de business unit.
strategie business unit strategisch management strategische variabelen strategisch profiel metavariabelen strategische analyse eli segev strategievorming business-omgeving concurrentiestrategie strategische evaluatie strategische benadering organisatieadvies strategische diagnose strategiemodellen prestatie-indicatoren organisatiestructuur strategische verbeteringen strategische normtabel draagvlak