Lean Solutions
How Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together
Gebonden Engels 2005 1e druk 9780743277785Samenvatting
Dit is misschien wel het meest onderschatte boek uit de Lean literatuur!
In hun bestseller Lean Thinking introduceerden Jim Womack en Dan Jones, onze LGN-collega’s die Lean buiten Toyota hebben geïntroduceerd, vijf kernprincipes van Lean. Het eerste principe, klantwaarde, is echter een moeilijke. Wat is ‘klantwaarde’ dan precies? Hoe bepaal je klantwaarde?
In dit boek gaan Womack en Jones hier uitgebreid op in. Ze beginnen met de blik te verbreden van productie (de focus van veel verbeterinitiatieven) naar consumptie, dus vanuit het oogpunt van de klant. Vervolgens formuleren ze een aantal principes vanuit het oogpunt van de klant. Elk van die principes wordt behandeld in zijn eigen hoofdstuk, en geïllustreerd met echte praktijkvoorbeelden hoe dat vormgegeven is door bepaalde bedrijven. Telkens weer blijkt dat betere klantwaarde samengaat met efficiëntere productie – er is dus geen afweging of trade-off nodig, mits je de juiste Lean-bril opzet. Zo komen ze tot simpele maar revolutionaire ideeën over het leveren van producten en diensten. Enkele inzichten die ze introduceren zijn:
- hoe steeds meer bedrijven de consumenten onnodig als gratis arbeidskracht inzetten
- hoe complex consumptie is geworden – als consument hebben we steeds meer leveranciers van steeds kleinere oplossingen (ga maar na: hoeveel online accounts heb je?) en elk van die diensten moet je zoeken, aanschaffen, installeren, onderhouden, repareren, actualiseren en recyclen
- hoe de meeste servicedesks in hun huidige vorm juist inefficiënter zijn, ook voor de dienstverlener
- hoe alle vormen van wachtrijen, de ‘hub-and-spoke’-opzet in de luchtvaart en de XL-supermarkten in buitenwijken typische voorbeelden van massaproductiedenken zijn
En passant introduceren de auteurs diverse nieuwe of bestaande manieren om te kijken, bijvoorbeeld de box score, de milk run en de consumption map.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Learning to See Consumption
2. Learning to See Provision
3. Solve My Problem Completely
4. Don't Waste My Time
5. Get Me Exactly What I Want
6. Provide Value Where I Want
7. Solve My Problem When I Want
8. The Challenge of Lean Provision: The Role of the Manager
9. Get me the Solution I Really Want: The Role for the Lean Entrepreneur
10. Solve My Complete Problem Permanently
Conclusion: Lean Solutions
Lean Global Network
Notes
Bibliography
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan