Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, e.a.

Communicatie Compleet

Studieboek voor het hbo, met theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten

Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789001810665
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Studieboek voor het hbo, met theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten.

'Communicatie Compleet' voor commercieel economen is het eerste deel in een splinternieuwe reeks handboeken waarbij het vak communicatie direct wordt toepast in een opleidings- en beroepsspecifieke context.

Medewerkers met een commerciële functie moeten in staat zijn om binnen hun organisatie, maar vooral ook naar buiten, adequaat te communiceren. Efficiënte en effectieve bedrijfsprocessen, een positief bedrijfsimago en een sterk merk vragen om goed opgeleide professionals.

'Communicatie compleet' bevat theorie en oefenmateriaal waarmee studenten zich kunnen bekwamen in bijna alle aspecten van bedrijfs- en productcommunicatie. Aan het boek hebben verschillende auteurs meegewerkt met jarenlange ervaring in de commerciële beroepspraktijk als in het hbo hebben.

Het boek begint met algemene hoofdstukken over communicatie als proces. Bijzondere aandacht is er voor de culturele aspecten van communicatie, die intern en extern tot problemen kunnen leiden. Maar wie rekening houdt met die culturele aspecten kan de organisatie ook kansen bieden.

Bij mondelinge communicatie ligt de nadruk op teamoverleg, onderhandelen, interviewen en slechtnieuwsgesprekken. Reflectie op de eigen ontwikkeling is daarbij een belangrijk instrument. De hoofdstukken over schriftelijke communicatie richten zich op traditionele en nieuwe media: direct mail, de verkoopbrief, advertenties en advertorials, folders en brochures, en schrijven voor het web. De specifiek commercieel-economische hoofdstukken richten zich op marktonderzoek, rapporteren over marktonderzoek, ondernemingsplannen, marketingplannen, marketingcommunicatieplannen, en beurzen, events en sociale media. 'Communicatie compleet' wordt gecompleteerd met een hoofdstuk over begrijpelijk en correct Nederlands en twee hoofdstukken over de omgang met spelling en interpunctie.

De bijbehorende website www.communicatiecompleetvoorcommercieeleconomen.noordhoff.nl bevat uitwerkingen van de opdrachten, extra opdrachten, extra voorbeelden, illustraties en checklists.

Specificaties

ISBN13:9789001810665
Trefwoorden:communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:27-3-2019

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Irma Onrust: ‘Een contextrijke methode voor professionele communicatie is hard nodig’
Bert Peene 19 juni 2014 Effectieve communicatie is het resultaat van maatwerk. Die overtuiging ligt aan de basis van Communicatie Compleet, een serie boeken voor het hoger onderwijs over de basisvaardigheden voor professionele communicatie. Toegepast op diverse sectoren, waardoor een functionele mix van algemene theorie en contextuele communicatie is ontstaan. Deel drie is bestemd voor hulp- en dienstverleners. Managementboek Magazine sprak met de redacteurs die voor de serie verantwoordelijk zijn.

Over Ron van Hogen

Ron van Hogen werkt als docent Nederlands bij Hogeschool INHolland.

Andere boeken door Ron van Hogen

Inhoudsopgave

Studiewijzer

Deel 1: Communicatie als proces
1. Het communicatiemodel
2. De culturele aspecten van communicatie
3. Reflecteren op communicatie

Deel 2: Mondelinge communicatie
4. Basisvaardigheden mondelinge communicatie
5. Het interview
6. Het slechtnieuwsgesprek
7. Het teamoverleg
8. Het onderhandelingsgesprek
9. De mondelinge presentatie

Deel 3: Schriftelijke communicatie
10. Schrijven voor traditionele media
11. Schrijven voor nieuwe media
12. Schriftelijk rapporteren

Deel 4: Communicatie binnen commerciële economie
13. De markt onderzoeken
14. Marktonderzoek schriftelijk rapporteren
15. Marktonderzoek mondeling rapporteren
16. Adviseren
17. Het ondernemingsplan
18. Het communicatieplan
19. Het marketingcommunicatieplan
20. Beurzen
21. Events
22. Sociale media

Deel 5: Taalnormen en taalregels
23. Vier visies op formuleren
24. Spelling van het Nederlands
25. Interpunctie en andere tekens voor de lezer

Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatie Compleet