Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De resultaatgerichte overheid

Op weg naar de prestatiegedreven overheidsorganisatie

Gebonden Nederlands 2004 9789012101424
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

De overheid moet betere resultaten laten zien. Niet alleen om de toenemende onvrede bij de burgers over het functioneren van de overheid tegen te gaan, maar ook om profijt te hebben van de veelheid van beleidsinspanningen. De samenleving vraagt daarbij om een transparante overheid. Transparant voor wat betreft beleidsformulering, -uitvoering en -evaluatie. Bestuurlijke processen moeten zichtbaar worden gemaakt, zowel voor burgers als voor ambtenaren.

Belanghebbende burgers, bedrijven en instanties hebben het recht te weten hoe bepaalde processen zijn verlopen en welke doelen in welke mate gerealiseerd zijn. Als de overheid transparant is, kan van de belanghebbenden worden verwacht dat ze meer dan voorheen hun eigen verantwoordelijkheid oppakken. Dit is een belangrijke doelstelling van het project 'Andere Overheid'. Bij de overheid zelf verschuift de verantwoordelijkheid in toenemende mate van 'output' naar 'outcome'. Niet de interne factoren - zoals kosten, product, prestatie en proces - staan centraal, maar het uiteindelijke resultaat van het gevoerde beleid. Dat resultaat wordt naast doelmatigheid beoordeeld op doeltreffendheid. Dit alles vraagt van ambtenaren meer resultaatgericht gedrag en een attitude die gericht is op meer service en het verbeteren van de dienstverlening.

Om meer transparantie en verantwoordelijkheid te bereiken, zijn in recente jaren verschillende pogingen ondernomen. Deze zijn niet allemaal even succesvol geweest. De overheid wil dus wel graag, maar blijkt echter nog te vaak vast te zitten in har eigen regels en structuren. Om dit te wijzigen is een denkomslag nodig die ruimte schept voor resultaatgericht management. Het boek 'de resultaatgerichte overheid, op weg naar de prestatiegedreven overheidsorganisatie' van André de Waal en Leo Kerklaan, met voorwoord van Minister Thom de Graaf en een bijdrage over ICTvan Kees Groeneveld, geeft een groot aantal praktische handvatten om tot een moderne transparante beleidsvoering te komen.

Specificaties

ISBN13:9789012101424
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:224
Uitgever:Sdu uitgevers
Druk:1
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
De publieke ruimte is verkaveld in achtertuinen
Steven de Jong 7 maart 2008 In februari 2002, drie maanden voordat de Fortuyn-revolte in 26 zetels uitbetaald werd, was ik in Felix Meritus toeschouwer bij een debat tussen een jong PvdA-kandidaat-Kamerlid en een door de wol geverfde VVD-kandidate. De eerste had het te pas en te onpas over "het volk", waarop de ander hem kapittelde met de sneer dat hij nog veel moest leren. "Over het volk praten wij niet meer, wij hebben het over de burger!"
Alle interviews en artikelen (1)

Over André de Waal

Dr. André A. de Waal MBA is managing partner en academisch directeur van het HPO Center, een organisatie die wereldwijd onderzoek doet naar de kenmerken van high performance organisaties, en partner van het Finance Function Research & Development Center, een organisatie die zich specifiek richt op het versterken van financiële functies. Hiervoor heeft hij zeventien jaar als organisatieadviseur en vennoot gewerkt bij Arthur Andersen en Holland Consulting Group, en veertien jaar als professor Organizational Effectiveness aan de Maastricht School of Management. Hij is ook gastdocent (geweest) aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit van Amsterdam en Cranfield University UK. André heeft een MSc in Scheikunde van de Leiden Universiteit, een MBA van Northeastern University Boston, en een Ph.D. in Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. In april 2002 is André aan de Vrije Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op het onderwerp van de gedragsaspecten die belangrijk zijn voor een succesvolle invoering en gebruik van prestatiemanagementsystemen. Hij geeft les en doet projecten op het gebied van high performance organisaties en prestatiemanagement in landen als China, Vietnam, Bangladesh, Mongolië, Nepal, Peru, Ecuador, Suriname, Verenigde Staten, U.K., Italië, België, Polen, Saudi-Arabië, Jemen, Verenigde Arabische Emiraten, Palestina, Zuid-Afrika, Namibië, Tanzania en Zambia. André is door Managementboek.nl geselecteerd als een van 'Hollandse Meesters in Management', tien mensen die het managementdenken in Nederland het meest hebben beïnvloed tijdens het laatste decennium. Vooral zijn onderzoek naar de kenmerken van high performance organisaties trekt (internationaal) aandacht. André heeft inmiddels ruim 450 artikelen en 35 boeken op de gebieden van prestatiemanagement en organisatieverbetering op zijn naam staan, waaronder de bestseller 'Hoe Bouw Je Een High Performance Organisatie?' (Van Duuren Management, 2013), 'Power of Performance Management, How Leading Companies Create Sustained Value' (John Wiley & Sons, 2001), 'Quest for Balance, the human element in performance management systems' (John Wiley & Sons, 2002), 'Strategic Performance Management, A Managerial and Behavioural Approach, 2nd edition' (Palgrave MacMillan, 2013) en 'What Makes A High Performance Organization, Five Validated Factors Of Competitive Performance That Apply Worldwide' (Global Professional Publishing, 2012). Website: www.hpocenter.nl

Andere boeken door André de Waal

Over Leo Kerklaan

Leo Kerklaan (1948) is organisatieadviseur. Van zijn hand verscheen eerder de bestseller 'De organisatiecockpit'. Kerklaan is directeur van Franeker Management Academie en sinds 2012 als associate partner verbonden aan onderzoeks- en adviesbureau Passioned Group.

Andere boeken door Leo Kerklaan

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

Deel 1 - Prestatiemanagement in de publieke sector: ontwikkelingen

1. Wat is prestatiemanagement?
2. Internationale ontwikkelingen
3. Nationale ontwikkelingen
4. Factoren die de invoering bepalen

Deel 2 - Prestatiemanagement in de publieke sector: verbeteringen

5. Verbeteringshandvatten
6. Perverse effecten van prestatiemanagement
7. Prestatiemanagement en prestatiegedreven gedrag
8. Prestatiemanagement en integriteit.
9. Prestatiemanagement en informatietechnologie
10. Een andere overheid, een andere overheidsmanager

Deel 3 - Prestatiemanagement in de publieke sector: implementatie

11. Implementatieaanpak
12. Illustratieve praktijkbeschrijving: het ministerie van Handel
13. Afsluitende opmerkingen

De auteurs
Literatuur

Bijlagen

1. Toepasbaarheid beyond budgeting in publieke organisaties
2. Verkorte prestatiemanagementanalyse
3. De integriteitscan
4. ICT-begrippen
5. Het managementcontract
6. Gebruikte afkortingen

Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De resultaatgerichte overheid