
Lees verder
David de Graaf (1962) studeerde bedrijfskunde en trad na ruim vijftien jaar werkzaam te zijn geweest in verschillende (internationale) management en directiefuncties in 1999 toe als partner bij adviesgroep Novius.
Meer over David de GraafDit boek beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door de inzet van programmamanagement. Hierbij wordt onder andere de relatie met projectportfoliomanagement, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde, maar ook de aanpak om met behulp van architectuur tot een inhoudelijke beheersing van programma's te komen. Naast de meer rationele en instrumentele kant van programmamanagement is er nadrukkelijk aandacht voor de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen.
Dit boek - voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden - is geschreven voor iedereen die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
David de Graaf (1962) studeerde Bedrijfskunde en trad na ruim 15 jaar werkzaam te zijn geweest in verschillende (internationale) management- en directiefuncties in 1999 toe als partner bij Novius, adviesgroep voor organisatie en informatie, Amersfoort. Zijn 'lessons learned' in de harde praktijk in verschillende rollen en invalshoeken op het gebied van programmamanagement (waaronder die van opdrachtgever, lijnmanager, contractmanager, projectmanager, programmamanager, consultant) vormen de basis van dit boek. Tevens is de nodige expertise benut van de Novius competence centers.