

Maarten de Wilde is hoogleraar internationaal en Europees Belastingrecht aan de Erasmus School of Law van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over Maarten de WildeVan BEPS tot de Wet minimumbelasting 2024
Een kroniek in commentaren
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789012409384Samenvatting
Dit boek bundelt de commentaren van de auteur in Nederlands Tijdschrift voor Fiscaal Recht (ntfr) vanaf de publicatie van de uitkomsten van het zogenoemde g20/OECD BEPS project in 2015 tot en met het aannemen door de Tweede Kamer van het wetsvoorstel Wet minimum belasting 2024 in de nacht van 26 op 27 oktober 2023. De bundeling levert een kritisch-chronologische verslaglegging op van de ontwikkelingen in de mondiale zoektocht naar de wijze waarop de multinationale onderneming in een globaliserende en digitaliserende wereld op passende wijze zou moeten bijdragen aan de financiering van onze samenleving.
De laatste jaren is het fiscale landschap op het vlak van de winstbelastingheffing van het internationale bedrijfsleven sterk veranderd. In 2021 committeerde Nederland zich samen met ongeveer 140 landen binnen het zogenoemde Inclusive Framework politiek aan een akkoord om de winstbelasting mondiaal te hervormen. Vanaf 2024 belasten we de ondernemingswinsten van het (inter)nationale grootbedrijf tegen tenminste 15%. In Nederland gebeurt dit op basis van de Wet minimumbelasting 2024 die op 31 december 2023 is ingevoerd. Landen beoordelen niet alleen hun eigen vennootschapsbelasting, maar ook de winstbelastingstelsels van andere landen en op wereldwijde schaal. Andere landen doen hetzelfde omgekeerd. Deze ontwikkeling markeert een omslag in de wijze waarop het grote bedrijfsleven in de winstbelastingheffing wordt betrokken.
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Kabinetsappreciatie uitkomst OESO BEPS-project / 15
Commentaar (NTFR 2015/2720) / 15
2 Rapport BEPS Actiepunt 1: ‘Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy’ / 19
Commentaar (NTFR 2015/2721) / 20
3 Rapport BEPS Actiepunt 2: ‘Neutralising the Effects of Hybrid Mismatch Arrangements’ / 21
Commentaar (NTFR 2015/2722) / 22
4 Rapport BEPS Actiepunt 3: ‘Designing Effective Controlled Foreign Company Rules’ / 25
Commentaar (NTFR 2015/2723) / 25
5 Rapport BEPS Actiepunt 4: ‘Limiting Base Erosion Involving Interest Deductions and Other Financial Payments’ / 27
Commentaar (NTFR 2015/2724) / 28
6 Rapport BEPS Actiepunt 5: ‘Countering Harmful Tax Practices More Effectively, Taking into Account Transparency and Substance’ / 31
Commentaar (NTFR 2015/2725) / 32
7 Rapport BEPS Actiepunt 6: ‘Preventing the Granting of Treaty Benefits in Inappropriate Circumstances’ / 35
Commentaar (NTFR 2015/2726) / 36
8 Rapport BEPS Actiepunt 7: ‘Preventing the Artificial Avoidance of Permanent Establishment Status’ / 39
Commentaar (NTFR 2015/2727) / 40
9 Rapport BEPS Actiepunten 8-10: ‘Aligning Transfer Pricing Outcomes with Value Creation’ / 43
Commentaar (NTFR 2015/2728) / 44
10 Rapport BEPS Actiepunt 11: ‘Measuring and Monitoring BEPS’ / 47
Commentaar (NTFR 2015/2729) / 48
11 Rapport BEPS Actiepunt 12: ‘Mandatory Disclosure Rules’ / 49
Commentaar (NTFR 2015/2730) / 49
12 Rapport BEPS Actiepunt 13: ‘Transfer Pricing Documentation and Country-by-Country Reporting’ / 51
Commentaar (NTFR 2015/2731) / 52
13 Rapport BEPS Actiepunt 14: ‘Making Dispute Resolution Mechanisms More Effective’ / 55
Commentaar (NTFR 2015/2732) / 56
14 Rapport BEPS Actiepunt 15: ‘Developing a Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties’ / 57
Commentaar (NTFR 2015/2733) / 57
15 Explanatory Statement: 2015 Final Reports / 59
Commentaar (NTFR 2015/2734) / 60
16 Intrekking richtlijn spaarbelasting / 63
Commentaar (NTFR 2015/3087) / 63
17 EU BEPS; Anti Tax Avoidance Package Europese Commissie / 67
Commentaar (NTFR 2016/574) / 68
18 VNO-NCW en MKB-Nederland over BNC-fiche inzake Pakket anti-belastingontwijking EC / 77
Commentaar (NTFR 2016/864) / 77
19 Politieke overeenstemming ECOFIN over country-by-country reporting en automatische informatie-uitwisseling / 79
Commentaar (NTFR 2016/936) / 80
20 Openbare consultatie over het verbeteren van oplossingsmechanismen bij geschillen over dubbele belasting / 83
Commentaar (NTFR 2016/937) / 84
21 Nederland zal aandringen op impact assessment als voorwaarde voor akkoord anti-ontgaansrichtlijn indien finaal voorstel ongewijzigde switch-overbepaling bevat / 87
Commentaar (NTFR 2016/1084) / 88
22 Expert Group Europese Commissie rapporteert over fiscale hinderpalen voor natuurlijke personen binnen de EU / 91
Commentaar (NTFR 2016/1085) / 92
23 EC wil regels voor fiscale transparantie voor multinationals / 95
Commentaar (NTFR 2016/1413) / 95
24 Politieke overeenstemming lidstaten over Anti-ontgaansrichtlijn / 99
Commentaar (NTFR 2016/1691) / 100
25 Strijd tegen belastingontduiking: EU en Monaco ondertekenen nieuwe fiscale transparantie overeenkomst / 105
Commentaar (NTFR 2016/2224) / 105
26 Europees Parlement roept op tot verdere maatregelen tegen belastingontwijking, belastingconcurrentie en agressieve belastingplanning / 107
Commentaar (NTFR 2016/2347) / 108
27 EC start werkzaamheden voor eerste gemeenschappelijke EU-lijst van niet-coöperatieve fiscale jurisdicties / 111
Commentaar (NTFR 2016/2388) / 112
28 EC verzoekt Polen regels voor versterkte wederzijdse bijstand en uitwisseling van informatie om te zetten / 115
Commentaar (NTFR 2016/2517) / 115
29 ‘Corporate Tax Reform Package’
EC met voorstellen voor verbetering geschilbeslechting, aanpak mismatches in derdelandsituaties en EU-vennootschapsbelasting (CC(C)TB) / 117
Commentaar (NTFR 2016/2748) / 118
30 OESO publiceert tekst multilateraal instrument inzake BEPS Actiepunt 15 / 127
Commentaar (NTFR 2016/3096) / 128
31 Parlementaire ontwikkelingen rondom pakket EU-voorstellen inzake vennootschapsbelasting / 133
Commentaar (NTFR 2017/361) / 134
32 Politieke overeenstemming ECOFIN over wijzigingsrichtlijn Anti-ontgaansrichtlijn (ATAD 2) inzake hybride mismatches / 137
Commentaar (NTFR 2017/639) / 138
33 Staatssecretaris beantwoordt vragen over het multilateraal instrument (MLI) / 143
Commentaar (NTFR 2017/862) / 144
34 Nederland ondertekent het MLI-verdrag / 147
Commentaar (NTFR 2017/1866) / 148
35 Richtlijnvoorstel EC introductie rapportageverplichting ‘intermediairs’ bij ‘mogelijk agressieve grensoverschrijdende fiscale planningconstructies’ / 151
Commentaar (NTFR 2017/1868) / 152
36 Politieke overeenstemming lidstaten over Geschilbeslechtingsrichtlijn / 157
Commentaar (NTFR 2017/1869) / 158
37 OESO publiceert documenten over het MLI-verdrag waaronder een overzicht van de positie van Nederland / 161
Commentaar (NTFR 2017/1870) / 162
38 Europese Commissie publiceert mededeling over belastingheffing in een digitale economie / 165
Commentaar (NTFR 2017/2577) / 165
39 EC verwelkomt nieuwe regels om fiscale geschillen op te lossen / 169
Commentaar (NTFR 2017/3017) / 169
40 Goedkeuring OESO-Raad
2017-actualisatie OESO-Modelverdrag en -commentaar / 171
Commentaar (NTFR 2017/3018) / 172
41 EU-lidstaten plaatsten zeventien rechtsgebieden op de zwarte lijst van niet-coöperatieve fiscale jurisdicties / 175
Commentaar (NTFR 2018/52) / 176
42 Wetsvoorstel tot goedkeuring van het multilaterale instrument (MLI) tegen internationale belastingontwijking / 179
Commentaar (NTFR 2018/279) / 180
43 ‘Digital Tax Package’ EC met voorstellen voor ‘eerlijkere belastingheffing digitale economie’ / 183
Commentaar (NTFR 2018/882) / 184
44 Politieke overeenstemming EU-lidstaten over transparantievereisten intermediairs / 189
Commentaar (NTFR 2018/1004) / 190
45 Staatssteun en zakelijkheid: geen harmonisatie, wel convergentie (NTFR 2019/2585) / 195
46 Antwoorden Kamervragen over de omvang van belastingontwijking / 203
Commentaar (NTFR 2020/548) / 205
47 Reactie staatssecretaris op herziening van het internationale winstsysteem / 209
Commentaar (NTFR 2020/615) / 210
48 Als dispariteiten ‘voorwaardelijk belemmerende zonderonderscheidmaatregelen’ worden… (NTFR 2020/725) / 217
49 Over de voorgestelde conditionele eindafrekening dividendbelasting en het raadsel van het onderliggende denken (NTFR 2020/2410) / 227
50 Online consultatiebijeenkomst OESO over blauwdrukken Pijler 1- en Pijler 2-maatregelen / 241
Commentaar (NTFR 2021/397) / 242
51 Wat is eigenlijk de rol van arm’s length? (NTFR 2021/1228) / 249
52 President Biden’s Made in America Tax Plan / 257
Commentaar (NTFR 2021/1425) / 258
53 Het ‘Made in America Tax Plan’ van de regering-Biden (NTFR 2021/1457) / 259
54 Beantwoording Kamervragen over bericht ‘Janet Yellen calls for global minimum corporate tax’ / 269
Commentaar (NTFR 2021/1483) / 270
55 Beantwoording Kamervragen over één mondiaal minimumtarief voor winstbelasting / 273
Commentaar (NTFR 2021/1484) / 274
56 Commissiemededeling ‘Business Taxation for the 21st Century’ / 275
Commentaar (NTFR 2021/1692) / 276
57 Kamerbrief ‘Naar een internationaal akkoord over de herziening van het internationale belastingsysteem’ / 283
Commentaar (NTFR 2021/1985) / 284
58 130 landen en jurisdicties committeren zich aan 2-pijlerherziening van het internationale winstbelastingsysteem / 291
Commentaar (NTFR 2021/2195) / 292
59 Uitkomsten Inclusive Framework over de herziening van het internationale belastingsysteem / 303
Commentaar (NTFR 2021/3793) / 304
60 OESO publiceert modelregels 15%-minimumniveau winst-belastingheffing (Pijler 2) / 313
Commentaar (NTFR 2022/83) / 314
61 Europese Commissie publiceert richtlijnvoorstellen ATAD3 en Pijler 2 en Own Resources Package / 323
Commentaar (NTFR 2022/244) / 325
62 OESO lanceert publieke consultatie modelregels / 343
Commentaar (NTFR 2022/677) / 344
63 OESO lanceert publieke consultatie modelregels ‘tax base determinations’ (Pijler 1) / 353
Commentaar (NTFR 2022/884) / 354
64 OESO publiceert commentaar 15%-minimumniveau winstbelastingheffing (Pijler 2) / 359
Commentaar (NTFR 2022/1326) / 360
65 Aanbiedingsbrief antwoorden Kamervragen over BNC-fiche minimumniveau aan belastingheffing (Pijler 2) / 369
Commentaar (NTFR 2022/1446) / 369
66 Publieke consultaties OESO inzake modelmaatregelen ‘Scope’ en ‘Extractives Exclusion’ (Pijler 1) / 377
Commentaar (NTFR 2022/1928) / 378
67 Europese Commissie publiceert richtlijnvoorstel voor een Debt Equity Bias Reduction Allowance (DEBRA) / 387
Noot (NTFR 2022/2128) / 388
68 Kamerbrief bij gezamenlijke verklaring Pijler 2 / 395
Noot (NTFR 2022/3375) / 396
69 Kabinet start internetconsultatie conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2) / 399
Noot (NTFR 2022/3686) / 400
70 Kamerbrief terugkoppeling IF-vergadering 6 en 7 oktober 2022 / 407
Noot (NTFR 2022/3687) / 407
71 Antwoorden op Kamervragen over de monitoring van belastingontwijking / 413
Noot (NTFR 2022/3688) / 413
72 Antwoorden op Kamervragen over mogelijk loslaten EU-unanimiteitsbeginsel / 419
Noot (NTFR 2022/3689) / 419
73 EU-akkoord richtlijnvoorstel minimumbelasting (Pijler 2) / 423
Noot (NTFR 2022/3907) / 424
74 OESO/G20 Inclusive Framework publiceert Implementatieraamwerk Pijler 2 (Pillar Two) / 427
Noot (NTFR 2023/321) / 428
75 Wetsvoorstel minimumbelasting 2024 (Pijler 2) ingediend / 441
Noot (NTFR 2023/1060) / 442
76 Nota naar aanleiding van het verslag Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2) / 447
Noot (NTFR 2023/1586) / 448
77 OESO/G20 Inclusive Framework publiceert diverse stukken over tweepijleroplossing (Pillar One, Pillar Two) / 455
Noot (NTFR 2023/1587) / 456
78 Europese Commissie lanceert richtlijnvoorstellen voor een BEFIT, een EU-arm’s length-beginsel en HOTS / 471
Noot (NTFR 2023/1708) / 472
79 Nota van wijziging wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2) / 481
Noot (NTFR 2023/1804) / 482
80 OESO publiceert multilateraal instrument subject to tax rule (Pijler 2) / 493
Noot (NTFR 2023/1838) / 493
81 Kabinet plaatst kanttekeningen bij BEFIT / 499
Noot (NTFR 2023/1878) / 501
Nawoord / 507
Auteur / 509
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan