,

Veel gekwetter weinig wol

De inzet van sociale media door overheid, politiek en burgers

Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789012571913
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Sociale media als Hyves, Twitter en YouTube zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid tot communicatieplatformen die niet meer weg te denken zijn. Volgens sommigen houden deze een belofte in zich om de band van burgers met de overheid en de politiek te versterken en om burgers te activeren maatschappelijke vraagstukken op te pakken.

Dit zou de rol van de overheid en de politiek drastisch kunnen doen veranderen. Veelbesproken voorbeelden uit binnen- en buitenland zouden hun succes te danken hebben aan sociale media, zoals de verkiezingscampagne van Barack Obama, die miljoenen Amerikanen zou hebben gemobiliseerd.

In 'Veel gekwetter, weinig wol' staat de vraag centraal of sociale media deze beloften op dit moment al waar maken. Leiden sociale media daadwerkelijk tot een belangrijke vernieuwing die politiek en overheid ingrijpend doen veranderen? In dit boek worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers in Nederland.

Hieruit blijkt dat de mogelijkheden van sociale media nog lang niet volledig worden benut en dat de effecten ervan dikwijls worden overschat. Om de beloftes van sociale media waar te maken is een cultuurverandering nodig bij overheden, politici en burgers, maar die lijkt vooralsnog lastig. Het boek eindigt daarom met praktische aanbevelingen hoe een volgende stap gezet kan worden met de inzet van sociale media.

Specificaties

ISBN13:9789012571913
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:178
Uitgever:Lefebvre Sdu
Druk:1
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Chris Aalberts

Chris Aalberts is publicist. Hij doceert politieke communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder verschenen van zijn hand onder andere 'Veel gekwetter, weinig wol: de inzet van sociale media door burgers, politiek en overheid' en 'Aantrekkelijke politiek? Een onderzoek naar jongeren en popularisering van politiek'.

Andere boeken door Chris Aalberts

Over Maurits Kreijveld

Maurits Kreijveld is als futuroloog gefascineerd door nieuwe technologische ontwikkelingen en hun impact op bedrijven, overheden, politiek en samenleving. Zijn hoofdonderwerpen zijn: innovatie, sociale media, nieuwe technologie en cocreatie. Hij is auteur van 'Samen Slimmer' (2012) over de maatschappelijke implicaties van de "wisdom of crowds" en 'Veel gekwetter, weinig wol' (2011) over het gebruik van sociale media door overheden, politici en burgers. Maurits was als senior onderzoeker bij het Rathenau Instituut projectleider van het project ‘Platformen voor Innovatie’ en hoofdredacteur en auteur van 'De kracht van platformen'.

Andere boeken door Maurits Kreijveld

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. De mondige burger
2. De belofte van sociale media
3. Overheid 2.0: experimenten zonder beleid
4. Politiek 2.0: een kakofonie van meningen
5. Burger 2.0: initiatieven zonder impact
6. Burger 1.5: passieve statements
7. Een blik vooruit

Bijlage : Methode
Overheid 2.0
Politiek 2.0
Burger 2.0
Burger 1.5

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Veel gekwetter weinig wol