Jacco van den Berg, bedrijfseconoom, is van mening dat focus op sterke punten, het vergroten van het werkplezier, het aanboren van energiebronnen en autonomie bijdragen aan de prestaties en de ontwikkeling van medewerkers en de groei en bloei van organisaties.
Meer over Jacco van den BergPOP in Nederland 2009
Daar zit muziek in
Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789013064759Samenvatting
Op dit moment, economische crisis is of niet, is het POP onmiskenbaar aan een opmars bezig. Vijf redenen markeren volgens Jacco van den Berg deze revival;
1. Binden en boeien: het is dweilen met de kraan open als met moeite aangetrokken medewerkers weer vertrekken omdat de ontwikkelverwachtingen niet worden ingelost.
2. Opleiden: training en opleiding zijn én blijven krachtige ontwikkelinterventies. POP brengt de leerbehoefte in kaart scherpt deze aan.
3. Aantrekkelijke werkgever: veel organisaties voeren een ware overlevingsstrijd op de arbeidsmarkt. Wil je als bedrijf sollicitanten aan tafel krijgen, dan moet je tegemoet komen aan ontwikkelwensen. Het POP biedt uitkomst.
4. Competentie- en performance management: worden in beoordelingsgesprekken afspraken gemaakt over de output (het wat) van medewerkers, in POP-gesprekken worden afspraken gemaakt over competenties (het hoe).
5. Keep it simple: ook bij een POP geldt, houd het eenvoudig. Het gaat niet om het invullen van een boekwerk, een A4-tje met de belangrijkste kernpunten zou moeten volstaan.
'POP in Nederland' is een how-to-do-boek waarin negen personen vertellen over de achtergronden van de eigen systematiek en de systematiek zelf. Zij delen hun successen en wijzen op veel voorkomende fouten. Daarnaast hebben zij er mee ingestemd dat hun POP-formulieren, voorbeeldvragenlijsten, flyers en evaluatievragenlijsten in het boek opgenomen mogen worden. POP in Nederland is hiermee een uitermate praktische uitgave geworden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Revival van het persoonlijk ontwikkelplan
2. Wat is een persoonlijk ontwikkelplan?
3. Een succesvolle ontwikkeling en implementatie van het POP
4. Het POP-gesprek
5. Eenvoud kenmerkt de meester
6. Samen werken aan ontwikkeling
7. Ontwikkelen is vooruitgang
8. Leuke baan? Eigen verantwoordelijkheid
9. Ontwikkelen doe ik zelf
10. Focus op waar mensen goed in zijn
Nawoord
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan