OR en doelgericht communiceren
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789013099492Samenvatting
Goede communicatie is meer dan het schrijven van een goede nieuwsbrief of het maken van een aantrekkelijke or-pagina op intranet. Het is essentieel dat ondernemingsraden nadenken over het doel van hun communicatie en dat zij bewust kiezen voor bepaalde middelen.
Het belang van communicatie tussen or-leden
Communicatie vanuit de ondernemingsraad bezien is breder dan alleen communiceren met de achterban. De ondernemingsraad heeft ook baat bij goede communicatie tussen:
-de or-leden onderling
-met de bestuurder
-de toezichthouders
-de vakverenigingen (vakbonden)
-in voorkomende gevallen de aandeelhouders of de pers.
Met dit boek krijgt u inzicht in al deze communicatielijnen.
In de eerste vier hoofdstukken wordt communicatie in een context geplaatst.
·Wat zijn de belangrijkste elementen uit de communicatietheorie, de organisatie en de spiegeling daarvan naar de ondernemingsraad?
Daarnaast krijgt u vooral handvatten en herkenning vanuit de praktijk. Met o.a:
-een stappenplan voor het schrijven van een communicatieplan .
-een uitgewerkt voorbeeld van communicatie rond verkiezingen
-een voorbeeld van een or-beleidsplan,
-een uitgebreid overzicht met communicatiemiddelen
-een voorbeeld voor een enquête onder de achterban.
Kortom na het lezen van dit boek heeft u als ondernemingsraad een complete leidraad voor doelgericht communiceren in handen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
1. Communicatie
2. De organisatie en communicatie
3. Wettelijke verplichtingen
4. Ingrediënten voor een communicatieplan
5. En nu in gesprek!
6. Communicatie rondom verkiezingen
7. Problemen in de communicatie
Bijlage 1 Voorbeelden OR-beleidsplan
Bijlage 2 Communicatiemiddelen
Bijlage 3 Voorbeeldvragen achterban poll
Over de auteurs
Literatuur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan