De overeenkomst in het algemeen
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789013138153Samenvatting
De stroom arresten over de aansprakelijkheid wegens afgebroken onderhandelingen en over de precontractuele fase is aanzienlijk en constant. Een overzicht daarvan biedt u als praktijkjurist steun. Deze uitgave geeft een grondig overzicht van de jurisprudentie en literatuur over de precontractuele fase/aansprakelijkheid wegens afgebroken onderhandelingen.
De overeenkomst in het algemeen gaat vooral over de precontractuele fase en de totstandkoming van overeenkomsten, onderwerpen die in de rechtspraktijk dagelijks puzzels opleveren en waarover het overzicht voor de praktijkjurist niet gemakkelijk bij te houden is.
Het boek biedt een beknopt, maar ook grondig overzicht van de stand van jurisprudentie en literatuur over de aansprakelijkheid wegens afgebroken onderhandelingen, het onderhandelen onder voorbehoud, de letter of intent, de rompovereenkomst en over het aanbod- en aanvaardingsmodel. Gelden er na JPO/CBB nog twee of drie fasen? Wanneer geldt een voorbehoud als vervuld, ook al ontbreekt de toestemming van bijvoorbeeld het bestuur? Is een letter of intent een obligatoire overeenkomst of niet? Wat is de relatie tussen een rompovereenkomst en vergoeding van het positieve contractsbelang? Aan dergelijke kwesties besteedt dit deel aandacht.
Daarnaast komt het sluiten van overeenkomsten langs elektronische weg aan bod: in een webwinkel, op een site als marktplaats.nl of via e-mail. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan disclaimers en cookies. De jurist die moet adviseren over de verbintenisrechtelijke aspecten van de Dienstenrichtlijn (informatieplichten, art. 6:230a-f BW) vindt in dit boek een wat uitgebreidere behandeling. Over dit onderwerp is nog niet zoveel geschreven.
Aanbesteding wordt doorgaans behandeld als een onderdeel van het Europese economisch-ordeningsrecht. Omdat aanbesteding ook een bijzondere vorm van totstandkoming van overeenkomsten is, is een behandeling van de verbintenisrechtelijke aspecten, die in de praktijk tot de nodige procedures hebben geleid, in dit deel gerechtvaardigd. Aandacht is er ook voor in de praktijk lastige onderwerpen als de kwalificatie van overeenkomsten en de voor gemengde overeenkomsten geldende regels.
Dit boek wijdt ten slotte beknopt aandacht aan interessante onderwerpen als contractsvrijheid en -dwang, de verbindende kracht en relativeringen daarvan, grondrechten, de redelijkheid en billijkheid/evenredigheid en de hoedanigheid van partijen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afkortingen / XI
Verkort aangehaalde literatuur / XIII
HOOFDSTUK 1
De obligatoire overeenkomst / 1
1 De obligatoire of verbintenisscheppende overeenkomst / 1
2 De kenmerken van de overeenkomst, de klassieke visie / 2
3 Contractsvrijheid / 3
4 Contractsdwang / 4
5 Vrijheid van vorm / 6
6 Aanvullende eisen aan de toestemming van partijen / 6
7 De verbindende kracht van de overeenkomst / 7
8 Contractenrecht en een economische analyse van het recht / 11
9 Empirisch onderzoek en het contractenrecht / 13
10 Contracten maken als handwerk / 13
11 Contractuele rechtvaardigheid; redelijkheid en billijkheid / 13
12 Uit de redelijkheid en billijkheid voortvloeiende verplichtingen / 15
13 Evenredigheid / 17
14 Emancipatie van de consument / 19
15 De overeenkomst en grondrechten / 20
16 Algemeen persoonlijkheidsrecht / 23
17 Botsing van (grond-)rechten; belangenafweging; bij wet voorzien; evenredigheidstoetsing / 25
18 Hoedanigheid van partijen - een burgerlijk recht voor ondernemers / 26
19 Rechtszekerheid / 29
20 Benoemde en onbenoemde overeenkomsten / 30
21 Kwalificatie / 31
22 Kwalificatie en dwingend recht / 33
23 Gemengde overeenkomsten / 35
24 Geen cumulatie / 38
25 Reële en consensuele overeenkomsten / 39
26 Andere dan obligatoire overeenkomsten / 39
27 Schakelbepaling / 43
28 Standaardregeling / 45
HOOFDSTUK 2
Nederlands en Europees contractenrecht / 47
29 Principles of European Contract Law en Unidroit Principles / 47
30 Gemeenschappelijk referentiekader en Gemeenschappelijk Europees kooprecht / 48
31 Het begrip overeenkomst in het Unierecht / 50
32 De invloed van het Unierecht op het overeenkomstenrecht / 52
HOOFDSTUK 3
Aanbod en aanvaarding / 55
33 Inleiding / 55
34 Aanbod / 56
35 Totstandkoming anders dan door aanbod en aanvaarding / 57
36 Inhoud van het aanbod / 59
37 Wil om een overeenkomst te sluiten / 60
38 Vormvrijheid - voorovereenkomsten / 63
39 Gelding van het aanbod / 64
40 Herroepelijkheid van het aanbod / 66
41 Aanvaarding / 68
42 Het tijdstip van totstandkoming / 70
HOOFDSTUK 4
De precontractuele fase / 73
43 Inleiding / 73
44 Zorg- en informatieplichten / 74
45 Reguleren van de onderhandelingen: letters of intent en particuliere aanbestedingen / 77
46 Varianten van letters of intent / 78
47 Bindende onderdelen van een letter of intent / 81
48 Gevolgen voor het later afbreken van onderhandelingen / 82
49 Vormvereisten en voorovereenkomst / 82
50 Voorbehouden / 83
51 Wils-/vertrouwensleer en uitleg / 84
52 Vorm van voorbehoud / 85
53 Wel wilsovereenstemming maar nog geen geschrift / 87
54 Goedkeuringsvoorbehoud / 87
55 Onderzoek / 89
56 Besluiten van derden / 90
57 Art. 6:23 BW / 90
58 Varianten van een beroep op art. 6:23 BW / 91
59 Rompovereenkomsten / 94
60 Aansprakelijkheid voor afbreken van onderhandelingen / 96
61 De standaardarresten van de Hoge Raad / 97
62 Tot aansprakelijkheid leidend gedrag tijdens onderhandelingen - afgebroken
onderhandelingen / 102
63 Grondslag voor aansprakelijkheid - onaanvaardbaar / 103
64 Fasen/situaties/stadia / 105
65 Toepassing in feitelijke instanties / 106
66 Gerechtvaardigd totstandkomingsvertrouwen / 108
67 Kritiek op het criterium / 110
68 De goede reden voor afbreken / 111
69 Andere omstandigheden van het geval / 112
70 Positief contractsbelang / 113
71 Alternatieven / 114
72 Verlies van een kans / 116
73 Begroting van het positieve contractsbelang / 116
74 Negatief contractsbelang / 117
75 Omvang negatief contractsbelang / 118
76 Causaal verband / 119
77 Dooronderhandelen / 120
78 Inbreken in lopende onderhandelingen / 122
79 Overheid / 123
80 Aansprakelijkheid voor fouten van onderhandelaars / 123
81 Exhibitieplicht en onderhandelingen / 124
82 Economische analyse / 124
83 Rechtsvergelijking over vergoeding van het positieve contractsbelang / 125
HOOFDSTUK 5
Elekronisch contracteren / 129
84 Totstandkoming van elektronische overeenkomsten - Algemeen / 129
85 Cookies en verwerking van persoonsgegevens / 130
86 Surfen en gebruiksvoorwaarden / 132
87 Richtlijn elektronische handel / 134
88 Dienst van de informatiemaatschappij / 136
89 Totstandkoming, aanbod en aanvaarding; ontvangst van verklaringen; informatie- en beschermingsplichten in art. 6:227b-c BW / 138
90 Aanbod en aanvaarding op internet / 141
91 De elektronische vorm als vervanging voor het schriftelijkheidsvereiste / 143
92 Inhoudelijke eisen aan de schriftelijke vorm / 145
93 Ambtshalve toepassing / 148
HOOFDSTUK 6
De informatieplichten uit de Dienstenrichtlijn / 149
94 Inleiding / 149
95 De Dienstenrichtlijn / 149
96 Dienst, dienstverrichter en afnemer / 152
97 De informatieplichten van art. 6:230b BW / 155
98 De verplichtingen van art. 6:230c-d BW; handhaving / 157
99 Algemene voorwaarden / 158
HOOFDSTUK 7
De overeenkomst in het aanbestedingsrecht / 161
100 Inleiding / 161
101 Private aanbestedingen / 163
102 Aard aanbestedingsverhouding / 164
103 Gunning, aanbod en aanvaarding / 165
104 Sancties / 166
105 Proportionele contractsvoorwaarden / 167
Artikelenregister / 169
Jurisprudentieregister / 177
Trefwoordenregister / 187
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan