Informatietechnologie als last of lust
Balanceren tussen vraag en aanbod
Ingenaaid Nederlands 2000 9789014073194Samenvatting
Het belang van Informatietechnologie (IT) neemt dagelijks toe. IT maakt ook binnen het midden- en kleinbedrijf steeds vaker deel uit van de portefeuille van de facility manager. Deze ziet zich geconfronteerd met de problematiek rondom de aanschaf en het beheer van IT. Wat organiseer ik centraal en wat decentraal, welke processen moeten worden ingericht om IT goed te kunnen besturen, wat doe ik zelf en wat besteed ik uit aan anderen?
Dit boek is bedoeld voor de facility manager die verantwoordelijk is voor IT. Het bevat enkele handvatten die, voorzien van uitgewerkte voorbeelden, de facility manager in beweging zet en hem de juiste koers wijzen bij het vinden van oplossingen voor de problematiek van ITO-inrichting en -besturing.
De auteurs boekje hebben uitgebreide ervaring met deze besturing en inrichting van IT-organisaties. Aan de hand van hun ervaring wordt op beknopte en overzichtelijke wijze ingegaan op aspecten die in de praktijk van doorslaggevend belang blijken te zijn bij de inrichting van een succesvolle IT-organisatie.
In Hoofdstuk 2 wordt ingegaan op de organisatie van IT, het speelveld, de spelers (vraag en aanbod), de relaties op het speelveld en de succesfactoren in deze relaties. Hoofdstuk 3 beschrijft het gebalanceerd uitwerken van een IT-beleidsplan. In hoofdstuk 4 komt de inrichting en besturing van IT uitgebreid aan de orde. Tot slot wordt in hoofdstuk 5 stilgestaan bij de keuze van het al dan niet uitbesteden van IT.
De lezer kan zich aan de hand van het literatuuroverzicht waar gewenst verder verdiepen in de diverse aspecten van dit onderwerp.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. IT in perspectief
2. Een beschrijving van de IT-wereld
3. Beleid en planning: eerst denken dan doen
4. Inrichting en besturing: 'Managing IT as a business'
5. Uitbesteden van IT
Bijlagen
1. Procesfasering voor het opstellen van Service Level Agreements
2. Voorbeeld Quick Reference Card
3. Structuur van een dienstbeschrijving
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan