
Lees verder
Drs. Iris S. van Uchelen is op dit moment werkzaam binnen Human Resource Consulting van PricewaterhouseCoopers.
Meer over de auteursGoede bedrijfsresultaten zijn afhankelijk van de competenties en prestaties van medewerkers. Maar het managen van die competenties en prestaties is geen eenvoudige opgave. Veel inspanningen op het gebied van competentie- en performancemanagement leiden niet tot de gewenste resultaten. De oorzaak is niet de methodiek van de sturingselementen, maar de wijze waarop daaraan in de praktijk vorm en inhoud wordt gegeven. Er is bijvoorbeeld onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en rolverdeling of het ontbreekt het management aan de juiste vaardigheden om gedrag van medewerkers op een resultaatgerichte wijze aan te sturen. Het succes van performance- en competentiemanagement valt of staat met een goede implementatie. Om het benodigde draagvlak te krijgen, moeten de verwachtingen van managers en medewerkers overeenstemmen. De auteurs pleiten dan ook nadrukkelijk voor een strategische bijdrage van P&O.
Performance- en competentiemanagement zijn waardevolle instrumenten voor het begeleiden en sturen van medewerkers op (blijvende) resultaten en (continue) ontwikkeling, mits zij op een praktische en bij de organisatie(cultuur) passende manier worden ingevuld. In dit boek staat niet de methodiek zelf, maar de menselijke factor centraal. De vele praktische voorbeelden en tips, die regelrecht uit de praktijk van human resource consultants komen, maken dit boek tot een praktisch toepasbare handleiding bij de invoering en toepassing van performance- en competentiemanagement.