

Prof. dr. Peter Leeflang is als hoogleraar Marketing verbonden aan de Economische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Peter LeeflangMarketing
Ingenaaid Nederlands 2003 2e druk 9789020732566Samenvatting
'Marketing' is een boek waarmee studenten aan het WO zich snel de basis van het vakgebied eigen kunnen maken. De kernbegrippen waaruit marketing is opgebouwd worden systematisch besproken, aan de hand van acht stappen van het marketingplanningproces. Peter Leeflang schenkt ruime aandacht aan nieuwere onderwerpen als het 'customer concept', de waardenstrategieën ('value disciplines'), customer relationship management (CRM), database-marketingsystemen, relatiemarketing, nieuwe segmentatie- en marktonderzoeksmethoden, distributiekanalen en communicatiemogelijkheden.
Verder bevat dit boek veel recente kennis over de werking van markten en marketing. Zo wordt aandacht geschonken aan specifieke 'probleemvelden' zoals industriële marketing en marketing van diensten. Daarbij wordt ruimschoots geput uit de moderne marketingliteratuur.
'Marketing' bevat tal van recente praktijkvoorbeelden (kaders) en minicases. Het werkboek bevat cases, vraagstukken en multiple-choicevragen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Huidig strategisch profiel
1. Inleiding tot het probleemgebied marketing
2. Marketing als visie
3. Probleemgebied marketing
4. Marketing als verzameling activiteiten
5. Strategische planning van marketingactiviteiten
Deel 2 - Analyse van de externe omgeving
6. Variabelen in de externe omgeving
7. Variabelen in de externe omgeving: markten en marktvraag
8. Consumentengedrag
Deel 3 - Analyse van de interne omgeving
9. Interne omgeving - organisatorische aspecten van marketing
Deel 4 - Gegevens en informatie
10. Marketinginformatiesystemen
11. Marktonderzoek
Deel 5 - Confrontatie van de externe omgeving met de interne omgeving
12. Confrontatie van de externe omgeving met de interne omgeving
Deel 6 - Definiëring organisatiedoelstellingen en organisatiestrategieën
13. Relaties tussen organisatiestrategieën en marketingstrategieën
Deel 7a - Marketingstrategieën
14. Segmenteren en positioneren
15. De levenscyclus
Deel 7b - Beslissingen binnen de marketingmix
16. Product en assortimentsbeslissingen
17. Distributiebeslissingen
18. Prijsbeslissingen
19. Verkoopbevorderingsbeslissingen
20. Reclamebeslissingen
21. Persoonlijke-verkoopbeslissingen
22. Promoties
Deel 8 - Uitvoeringen evaluatie
23. Marketingplanning
24. Strategische marketingplanning
Literatuuroverzicht
Over de auteur
Illustratieverantwoording
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan