Direct marketing
Ingenaaid Nederlands 2003 9789020732580Samenvatting
Direct marketing is een vorm van marketing die de aanbieder in staat stelt zijn individuele klanten te leren kennen en het aanbod op individuele wensen af te stemmen. Het primaire doel van direct marketing is het creëren en onderhouden van relaties tussen aanbieder en afnemers. Niet alleen de noodzaak hiertoe wordt steeds groter, maar ook de mogelijkheden.
'Direct marketing' gaat in op ontwikkelingen als internet, mobiele telefonie en customer contact centers. Deze stellen ons in staat meer gegevens over klanten te verwerven en door middel van datawarehousing en datamining kan aan deze gegevens meer kennis worden ontleend. Ook wordt aandacht besteed aan testen en financiële analyses.
Toch belicht Direct marketing met name de strategische aspecten van het vak. In de herziene versie is direct marketing als marketingstrategie ingekaderd binnen CRM als wijze van bedrijfsvoering. Het gebruik van internet is geheel geïntegreerd in de direct-marketingtheorie. De auteur gaat uitgebreid in op ethische overwegingen in relatie tot permission marketing, op multichannel communicatie en distributie en op nieuwe technieken als SMS en i-Mode. Verder zijn door het hele boek de meest recente cijfers, onderzoeksresultaten en inzichten verwerkt.
Direct marketing is primair bedoeld voor studenten binnen het reguliere onderwijs aan hbo en wo. Daarnaast is het boek zeer geschikt als voorbereiding op het Direct Marketing-B examen van SRM. Het is tevens zeer geschikt voor mensen die actief zijn in de (direct) marketingpraktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Wat is direct marketing
2. Strategische aspecten van DM
3. Relaties
4. Databestanden, segmentatie en selectie
5. Media voor direct marketing
6. Distributie
7. Fulfilment
8. Testen
9. Financiele analyses
10. Het direct-marketingplan
Integratiecursussen
Eindnoten
Lijst van afkortingen
Literatuuroverzicht
Register
Auteursnamenregister
Bedrijvenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan