Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector
Gebonden Nederlands 2002 1e druk 9789020950168Samenvatting
De social-profitsector wordt momenteel geconfronteerd met grote uitdagingen. Een nog te grote groep van de gezondheids- en welzijnsinstellingen komt veel te weinig op een bewuste manier tot strategisch management en gaat pas over tot veranderingen bij acute interne situaties of bij een fundamentele externe bedreiging. Net zoals in de ondernemingswereld moeten ook in de gezondheids- en welzijnssector de verantwoordelijken, zowel hoofdverpleegkundigen als directieleden en bestuurders, zich meer en meer als manager bezighouden met het reilen en zeilen van hun kleine, middelgrote of grote voorziening of organisatie - van de solistische huisartsenpraktijk tot het omvangrijke universitaire ziekenhuis.
In dit boek wordt ingegaan op de vijf stappen van het strategisch managementproces (de missie, de strategische analyse, de strategische keuzes, de implementatie, de controle), de scorecard en het EFQM-model. Ook wordt aandacht besteed aan trends in de gezondheids- en welzijnssector: de zorgverandering, de meer actieve rol van de overheid, de groeiende afhankelijkheid van de voorzieningen van netwerken, de toenemende consumentenmacht, de toenemende inspraak van personeel, artsen en vakbondsorganisaties, de toenemende aandacht voor principes en regels van goed bestuur, de Europese dimensie en de aangepaste beheersstructuur en de intrede van lekenbestuurders in voorzieningen opgericht door congregaties. Tenslotte gaat de aandacht naar de organen die bevoegd zijn voor het strategisch management: de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur en de directie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Soorten managementtaken en algemene trends in managementland
1. Soorten managementtaken
2. Algemene trends
Deel 2 - Strategische managementproces
3. Missie
4. Strategische analyse
5. Strategische keuzes
6. Implementatie
7. Evaluatie.
8. De balanced scorecard en het EFQM-model
Deel 3 - Enkele trends in de gezondheids- en welzijnssector
9. Zorgverandering
10. Een actievere rol van de overheid
11. De groeiende afhankelijkheid van de voorzieningen van netwerken van belanghebbenden, complementaire en concurrerende organisaties en voorzieningen
12. De toenemende consumentenmacht
13. De toenemende inspraak van het personeel en de vakbondsorganisaties
14. De toenemende aandacht voor principes en regels van goed bestuur
15. De Europese dimensie
16. Aangepaste beheersstructuren en de intrede van lekenbestuurders in voorzieningen opgericht door congregaties
Deel 4 - Verantwoordelijke organen voor het strategisch management
17. Raad van Bestuur
18. Algemene Vergadering
19. Directie
20. Rolevolutie
Epiloog
Bijlagen
Voetnoten
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan