Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector

Gebonden Nederlands 2002 1e druk 9789020950168
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De social-profitsector wordt momenteel geconfronteerd met grote uitdagingen. Een nog te grote groep van de gezondheids- en welzijnsinstellingen komt veel te weinig op een bewuste manier tot strategisch management en gaat pas over tot veranderingen bij acute interne situaties of bij een fundamentele externe bedreiging. Net zoals in de ondernemingswereld moeten ook in de gezondheids- en welzijnssector de verantwoordelijken, zowel hoofdverpleegkundigen als directieleden en bestuurders, zich meer en meer als manager bezighouden met het reilen en zeilen van hun kleine, middelgrote of grote voorziening of organisatie - van de solistische huisartsenpraktijk tot het omvangrijke universitaire ziekenhuis.

In dit boek wordt ingegaan op de vijf stappen van het strategisch managementproces (de missie, de strategische analyse, de strategische keuzes, de implementatie, de controle), de scorecard en het EFQM-model. Ook wordt aandacht besteed aan trends in de gezondheids- en welzijnssector: de zorgverandering, de meer actieve rol van de overheid, de groeiende afhankelijkheid van de voorzieningen van netwerken, de toenemende consumentenmacht, de toenemende inspraak van personeel, artsen en vakbondsorganisaties, de toenemende aandacht voor principes en regels van goed bestuur, de Europese dimensie en de aangepaste beheersstructuur en de intrede van lekenbestuurders in voorzieningen opgericht door congregaties. Tenslotte gaat de aandacht naar de organen die bevoegd zijn voor het strategisch management: de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur en de directie.

Specificaties

ISBN13:9789020950168
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:238
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:20-12-2010

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel 1 - Soorten managementtaken en algemene trends in managementland

1. Soorten managementtaken
2. Algemene trends

Deel 2 - Strategische managementproces

3. Missie
4. Strategische analyse
5. Strategische keuzes
6. Implementatie
7. Evaluatie.
8. De balanced scorecard en het EFQM-model

Deel 3 - Enkele trends in de gezondheids- en welzijnssector

9. Zorgverandering
10. Een actievere rol van de overheid
11. De groeiende afhankelijkheid van de voorzieningen van netwerken van belanghebbenden, complementaire en concurrerende organisaties en voorzieningen
12. De toenemende consumentenmacht
13. De toenemende inspraak van het personeel en de vakbondsorganisaties
14. De toenemende aandacht voor principes en regels van goed bestuur
15. De Europese dimensie
16. Aangepaste beheersstructuren en de intrede van lekenbestuurders in voorzieningen opgericht door congregaties

Deel 4 - Verantwoordelijke organen voor het strategisch management

17. Raad van Bestuur
18. Algemene Vergadering
19. Directie
20. Rolevolutie

Epiloog
Bijlagen
Voetnoten
Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch management voor de gezondheids- en welzijnssector