

Prof. dr. Rudy Moenaert is hoogleraar aan TIAS School for Business & Society. Zijn specialisatie betreft strategische marketing en innovatie, voornamelijk in B2B- en dienstenorganisaties. Rudy is een gepassioneerd docent, won vijfmaal de TIAS Best Teacher Award en adviseert ondernemingen in hun marktplanning. Auteur van o.m. De Customer Leader (2024).
Meer over de auteursMarketing Strategy & Organization
Building Sustainable Business
Paperback Engels 2009 2e druk 9789020987843Samenvatting
Traditionele tekstboeken over (strategische) marketing worden vaak beperkt tot een theoretische beschrijving hoe een organisatie met denkbeeldige concurrentie moet opereren. 'Marketing Strategy & Organization' biedt een manier van denken en een methode waarmee organisaties daadwerkelijk hun concurrentiekracht kunnen verbeteren en behouden.
Het boek bediscussieert vijf vragen in het strategische domein waar managers en leiders van wakker liggen:
1. Hebben we een adequaat beeld van onze interne en externe omgeving? Hoe concurreren we momenteel?
2. Wat is onze strategische ambitie?
3. Waar en hoe zouden we in de toekomst moeten concurreren? Hoe kunnen we onze strategische opties optimaal evalueren?
4. Hoe kunnen we ons doel bereiken in de toekomst? Hoe kunnen we marketingplannen succesvol implementeren?
5. Wat zal het resultaat van onze strategie in de toekomst zijn? Voor onze klanten, onze aandeelhouders, onze werknemers en andere belanghebbenden?
'Marketing Strategy & Organization' schudt u wakker met de antwoorden op deze vragen. De manager krijgt handreikingen om strategische marketingproblemen en -oplossingen te herkennen en te vinden. Ook adviseurs hebben met dit boek een duidelijk en innovatief referentiekader (met vele oefeningen) in handen.
'Marketing Strategy & Organization' is de vertaling en herziening van 'Visionaire marketing'.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Henry Robben
Over Peter Gouw
Inhoudsopgave
Preface by Abbie Griffin
Acknowledgements
1. The business roadmapping cycle
The marketing concept
Visionary marketing
The challenge
Structure of the book
2. Understanding the business
Defining the business
Customer analysis
Customer value proposition
Business model
Business roadmapping audit: questions for the marketer
3. Understanding the environment
The business environment
Portfolio analysis
Marketing intelligence
Business roadmapping audit: questions for the marketer
4. Strategic Ambition
The role of marketing in the corporation
The sustainability of competitive advantage
Strategic ambition
Leadership
Business roadmapping audit: questions for the marketer
5. A concept of the future
Pillars of sustainable business
Market making
Market hunting
Market farming
The rules of engagement
Business roadmapping audit: questions for the marketer
6. Shaping the future
Ideation of strategic options
Selecting strategic options
Business roadmapping audit: questions for the marketer
7. Commmitment to execution
Running and changing the company
Seeing the need
Starting up the organisation
Sustain the efforts
Business roadmapping audit: questions for the marketer
8. Return on business
Return on business
Value capture and value creation
Business exploitation and business exploration
Synthesis
Business roadmapping audit: questions for the marketer
Annex
Index
Notes
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan