Lees verder
Ing. J.J.A.M. Reijniers MBA is oprichter en managing partner van de Interim-Managementgroep van PricewaterhouseCoopers (en haar rechtsvoorganger Coopers & Lybrand).
Meer over Jacques ReijniersInterim management: het vak
Gebonden Nederlands 2007 5e druk 9789023235385Samenvatting
Interim management is een vak geworden. Gedurende de loop van de laatste twee decennia is het uitgebreid tot een erkend en gewaardeerd managementinstrument voor het topmanagement van organisaties, met name in situaties van crisis, turnaround en structurele veranderingen. De noodzaak voor een transparante kwaliteit en professionalisering is daardoor ook sterk toegenomen. Alle interim managers starten vanuit een bewezen manager/directie-ervaring. Interim management is echter meer: Het is operationeel management en strategisch verandermanagement. Het vraagt specifieke kundigheden en vaardigheden alsmede de bijbehorende attitude: het tegelijkertijd uitoefenen van drie rollen, te weten: de manager, verander(project)manager en consultant.
De essentiële kenmerken van het vak worden beschreven door deskundigen vanuit verschillende invalshoeken. Het boek beschrijft op welke inhoudelijke wijze - volgens het 3C-model - de rol van interim manager in de praktijk uitgevoerd dient te worden. Ook worden toekomstige ontwikkelingen van en in het vak beschreven. Het boek biedt een verdiepende en praktische leidraad voor elke (aankomende) professionele interim manager, elke (potentiële) opdrachtgever en iedere belangstellende in het vak van interim management.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jacques Reijniers
Inhoudsopgave
De ontwikkeling van interim management
1. Interim management: de ontwikkeling vanuit een historisch perspectief
Het 3c-model voor interim management: competentie
2. Interim management: de essentie van het vak
3. De start van een interim management opdracht
4. Analyse en plan van aanpak
5. Veranderingsprocessen: vanuit intuïtief uitvoerbaar naar gestructureerd regisseren
6. De opdrachtafronding: een cruciaal moment
Het 3C-model voor interim management: context
7. Rood licht gedrag en interim management
8. Interim management: het contextuele aspect
9. Persoonlijk en effectief leiderschap
10. Cultuur: een middel om organisaties te veranderen
11. Organiseren van veerdrachtige organisaties en veerkrachtig organiseren
12. Integriteit en ethiek van interim managers
Het 3C-model voor interim management: consistentie
13. Corporate turnaround management
14. Sneller en beter rapporteren en presenteren
15. Project- en programma management en interim management
-
Visie op de toekomst
16. Visie op de toekomstige ontwikkeling interim management
Bijlagen
1. Gedragscode voor interim management-bureaus aangesloten bij de Raad voor interim Management
2. Gedragscode voor interim managers die lid zijn van de Nederlandse Orde van Register Managers
De auteurs en leden van de redactieraad
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan