Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Introductiebeleid

Vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers

Ingenaaid Nederlands 2003 9789023239475
Dit artikel is niet leverbaar.

Samenvatting

Het huidige ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een constante dynamiek: strategieën veranderen voortdurend. Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het terrein van techniek en markt en er worden bedrijfsonderdelen opgestart of juist afgestoten. Tegelijk zijn werknemers kritischer geworden met betrekking tot hun werk. Zij zijn veel meer dan vroeger bereid van baan te veranderen. Dit gaat gepaard met een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen stellen organisaties voor nieuwe kosten-batendilemma's. Investeren we in werving, selectie én introductie van nieuwe werknemers of nemen we het risico dat mensen op de verkeerde plek belanden, de organisatie vroegtijdig weer verlaten.

Tegen deze achtergrond stelt Joost Ardts dat een goed introductiebeleid juist nu een must is. Het geeft de nieuwe medewerker een gevoel van zekerheid. Het bevordert de binding en de identificatie met de organisatie en het waarborgt het aanleren van het normen- en waardenstelsel. Een doordacht introductieprogramma voorkomt vroegtijdig verloop, ziekteverzuim, motivatieproblemen en, in het algemeen, suboptimale werkprestaties.

Kortom: een goed begin is het halve werk. 'Introductiebeleid' biedt managers, personeelsadviseurs, opleiders en andere HRM-functionarissen daarom bouwstenen om de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers vorm te geven of te verbeteren.

Specificaties

ISBN13:9789023239475
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:76
Druk:1

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Joost Ardts

Joost Ardts heeft ruime ervaring als manager, adviseur en trainer. In zijn werk staat de ontwikkeling van medewerkers en organisaties centraal. Human Resource Development (HRD) en Organizational Development (OD) zijn de begrippen die daar bij horen. Zijn interesse in managementvraagstukken en de aannames die we daarbij gebruiken werd bijna zeven jaar geleden gewekt toen hij een column schreef over het nut van medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Hij vroeg zich af of tevredenheid zorgt voor een hogere productiviteit, maar ook waarom we überhaupt sturen op werktevredenheid en niet op zoiets als organisatiebetrokkenheid. Liever medewerkers die je bedrijf dragen in plaats van medewerkers die aan je bedrijf hangen, toch? Gedreven door deze en andere managementvraagstukken, en met een gezonde dosis nieuwsgierigheid, heeft Joost veel wetenschappelijke artikelen en boeken gelezen, deze voor de lezer toegankelijk gemaakt en toegepast. In 2002 is Ardts gepromoveerd. In zijn proefschrift All is well that begins well: a longitudinal study of organisational socialisation, heeft hij het leerproces van nieuwe medewerkers onderzocht. In 2003 verscheen een praktische bewerking van zijn proefschrift, getiteld Introductiebeleid: vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers.

Andere boeken door Joost Ardts

Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Inleiding
2. Introductie van nieuwe werknemers: wat levert het op?
3. De praktijk - een typologie
4. De bouwstenen voor het ontwerp
5. Evaluatie
6. Denk ook aan deze situaties

Referenties
Bijlagen

A. Vaststellen van de introductiebehoeften
B. Checklist Informatieoverdracht
C. Voorbeeld van uitwerking van drie competenties in gedragsindicatoren

Zakenregister

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Introductiebeleid