

Joost Ardts heeft ruime ervaring als manager, adviseur en trainer. In zijn werk staat de ontwikkeling van medewerkers en organisaties centraal.
Meer over Joost ArdtsIntroductiebeleid
Vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers
Ingenaaid Nederlands 2003 1e druk 9789023239475Samenvatting
Het huidige ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een constante dynamiek: strategieën veranderen voortdurend. Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het terrein van techniek en markt en er worden bedrijfsonderdelen opgestart of juist afgestoten. Tegelijk zijn werknemers kritischer geworden met betrekking tot hun werk. Zij zijn veel meer dan vroeger bereid van baan te veranderen. Dit gaat gepaard met een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen stellen organisaties voor nieuwe kosten-batendilemma's. Investeren we in werving, selectie én introductie van nieuwe werknemers of nemen we het risico dat mensen op de verkeerde plek belanden, de organisatie vroegtijdig weer verlaten.
Tegen deze achtergrond stelt Joost Ardts dat een goed introductiebeleid juist nu een must is. Het geeft de nieuwe medewerker een gevoel van zekerheid. Het bevordert de binding en de identificatie met de organisatie en het waarborgt het aanleren van het normen- en waardenstelsel. Een doordacht introductieprogramma voorkomt vroegtijdig verloop, ziekteverzuim, motivatieproblemen en, in het algemeen, suboptimale werkprestaties.
Kortom: een goed begin is het halve werk. 'Introductiebeleid' biedt managers, personeelsadviseurs, opleiders en andere HRM-functionarissen daarom bouwstenen om de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers vorm te geven of te verbeteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Introductie van nieuwe werknemers: wat levert het op?
3. De praktijk - een typologie
4. De bouwstenen voor het ontwerp
5. Evaluatie
6. Denk ook aan deze situaties
Referenties
Bijlagen
A. Vaststellen van de introductiebehoeften
B. Checklist Informatieoverdracht
C. Voorbeeld van uitwerking van drie competenties in gedragsindicatoren
Zakenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan