Duurzame innovatie
Organisaties en de dynamiek van kenniscreatie
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789023240358Samenvatting
Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid van hun producten, diensten en de processen daaromheen te vergroten. Zij zijn daarbij aangewezen op innovatie als middel om de noodzakelijke vernieuwingen te kunnen doorvoeren en zo een meer milieu-, waarde en mensgerichte organisatie te creëren. Duurzaam innoveren is zodoende meer dan het zoeken naar milieuvriendelijke vernieuwing: het stelt de mens centraal en daarmee zijn kennis en technologie en de manier waarop deze zijn georganiseerd en ingericht.
Om die reden staan in dit boek drie begrippen centraal: duurzaamheid, innovatie en kennis. Kennis speelt een sleutelrol in innoveren (kenniscreatie) en in ontwerpen en organiseren (kennismanagement). Dit inzicht keert terug in de naam van het NIDO-programma 'Kenniscreatie voor duurzame innovatie', dat ten grondslag ligt aan de inhoud van de zaak.
In dit boek komen enkele theoretische kwesties aan bod: wat verstaan we onder duurzaamheid, hoe werkt innovatie precies en welke rol speelt kennis daarbij? Op basis hiervan behandelen de auteurs een aantal instrumenten en modellen waarmee de opgedane inzichten in praktijk kunnen worden gebracht. De toepassing hiervan staat centraal in de bespreking van dertien bedrijfsprojecten rond het thema duurzame innovatie. Tenslotte worden de resultaten van deze projecten geëvalueerd en worden lijnen voor de toekomst uitgezet.
De combinatie van theorie en praktijk, de rijkdom aan inzichten en de actuele thematiek maken dit boek onmiskenbaar voor wie op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen op het gebeid van kennismanagement, duurzaamheid en innovatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jo van Engelen
Inhoudsopgave
Deel A - Duurzame innovatie: organisaties en de dynamiek van kenniscreatie
1. Het programma 'kenniscreatie voor duurzame innovatie' (KDI)
2. Algemene begrippen: systeem, adaptiviteit, 'betrokkenen' en ICT
3. Innovatie: niet ondubbelzinnig, wel belangrijk
4. Duurzaamheid: van milieu en techniek naar menskunde en organisaties
5. Niveaus in aggregatie: individu, organisatie, netwerk en maatschappij
6. Kennis als basis voor innovatie: management en creatie
7. Organisatie: artefact en principe
Deel B - Instrumenten en modellen
8. Inleiding: meten, modellen en instrumenten
9. Een instrument voor de identificatie van betrokkenen
10. Het meten van voorwaarden voor kenniscreatie in organisaties
11. Een cognitieve kaart van duurzaamheid: een methode om mentale beelden te vinden
12. Redeneren en leren met casussen
13. Meten is Werken: een scorecard met indicatoren van duurzaamheid
Deel C - De bedrijfsprojecten
14. BioSoil: duurzaam saneren.
15. Kunststoffenhuis en de kunststoffeninnovatie met het MKB
16. Weet wat je mengt! Gereedschap voor een duurzame papierindustrie
17. Verder op weg naar sociale duurzaamheid bij Philips
18. Kennissystemen voor duurzame zetmeelaardappelproductie
19. Duurzaamheid van kennis binnen de GGZ: ontwikkeling en gebruik van kennis
20. Van CasusConsult naar een GGZ kennisnet
21. Voorbereiding kennismanagement GGZ Drenthe
22. AZG: duurzaam innoveren in de opleidingen van medisch specialisten
23. Reekx: hoe is duurzaam ondernemen te organiseren en te meten?
24. Grontmij: samenwerken voor duurzaamheid
25. ATOL: kennisdelen, kennisontwikkeling en de invloed van de sociocratisch kringmethode
26. Incontext: simulatie van duurzaamheid
Deel D - Resultaten van de bedrijfsprojecten
27. De innovatiefocus: wat hebben we gevonden en geconstateerd?
28. De bedrijfspraktijk: terugkerende thema's in duurzaamheid
29. De bedrijfspraktijk: terugkerende thema's in en met kennis
30. Opmaat tot een systematiek van en voor duurzaamheid
Over de auteurs
Literatuur
Registers
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan