Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategie-implementatie

Sturing en governance in de moderne non-profit organisatie

Ingenaaid Nederlands 2006 1e druk 9789023241997
Voormalig top 100Totaal 101 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De belangstelling voor de moderne complexe non-profitorganisatie neemt snel toe. De coöperatie lijkt bezig met een revival en de 'maatschappelijke onderneming' profileert zich inmiddels als dé organisatievorm voor het maatschappelijke middenveld en de publieke dienstverlening. Het is duidelijk dat het domein van de publieke dienstverlening toe is aan eigen institutionele en organisatiestructuren en de daarbij passende wet- en regelgeving. Het gaat immers om organisaties die uitdrukkelijk anders willen functioneren dan de overheid en de markt. Ze trachten als complexe hybride organisaties op geheel eigen wijze een synthese tot stand te brengen tussen de invloeden van de markt, de overheid en de burger. Dat levert een aantal problemen op. Zo zullen de in andere sectoren beproefde methoden van strategisch management, innovatie, sturing en toezicht aan de specifieke problematiek van de complexe hybride organisatie moeten worden aangepast.

'Strategie-implementatie' richt zich op de problematiek van de implementatie van strategisch beleid binnen de non-profit sector. De implementatie is in de regel veel gecompliceerder dan de planning en levert doorgaans meer problemen op. Toch krijgt het onderwerp in de literatuur niet de aandacht die zij alleen al op grond van die complexiteit en problematiek zou verdienen. Met dit boek worden voor het eerst in het Nederlandse taalgebied de problematiek van strategie-implementatie, sturing en governance in samenhang behandeld.

Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten geeft prof. dr. ir. Mouwen een systematische en complete behandeling, waarbij de nadruk ligt op hoofdlijnen, samenhang en logica. Receptuurbenaderingen zijn zoveel mogelijk vermeden. Mouwen staat stil bij de toenemende rol die waarden en normen spelen in het functioneren van de organisatie en de consequenties daarvan voor de governancestructuur. Tevens gaat hij uitvoerig in op de proceskant en de regie van het implementatieproces, alsmede de samenhang daarvan met de praktijk van sturing en governance.

'Strategie-implementatie' is een boek dat niet mag ontbreken in de boekenkast van de moderne bestuurder en manager in de non-profit sector, de consultant, de wetenschapper en de gevorderde student in de bestuurs-, bedrijfs- en organisatiekunde. Het kan worden gezien als een vervolg op 'Strategische planning voor de moderne non-profit organisatie' van dezelfde auteur, maar is onafhankelijk daarvan te gebruiken.

Specificaties

ISBN13:9789023241997
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:180
Druk:1
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

3.4 van de 5
5 stemmen
0
2
3
0
0

Over Kees Mouwen

Prof. dr. ir. Kees Mouwen is hoogleraar Strategie en Innovatie voor de non-profitsector aan TiasNimbas Business School. Zijn onderzoek richt zich op hybriditeit en governance in grote complexe non-profitorganisaties. Kees Mouwen is verbonden aan TiasNimbas Business School als Academic director Masteropleiding Public en Non-Profit Sector.

Andere boeken door Kees Mouwen

Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Het strategieproces in perspectief
2. De strategische planning
3. Schets van de non-profitsector
4. Een model voor sturing en implementatie
5. Praktische uitwerking van het implementatiemodel (I)
(Strategieformulering en basisstructuur)
6. Praktische uitwerking implementatiemodel (II)
(Operationele strategie en structuur, incentives en control)
7. Actiegerichte sturing van het implementatieproces
8. De ontwikkeling van corporate governance in de profitsector
9. De theoretische basis van corporate governance
10. De ontwikkeling van corporate governance in de non-profitsector
11. Corporate governance en strategie-implementatie
12. Interessant allemaal, maar werkt het ook?

Geraadpleegde literatuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategie-implementatie