

Paulien Linnenbank is Arbeids- & Organisatiepsycholoog. Zij heeft twintig jaar ervaring met assessment, training en coaching, opgedaan bij een aantal adviesbureaus, op de HRM afdeling van een internationale organisatie en de laatste zeven jaar als zelfstandig gevestigd adviseur.
Meer over de auteursCulturele diversiteit en assessment
Verschillende mensen, gelijke kansen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789023244967Samenvatting
Hoe kunt u als professional ervoor zorgen dat cultureel diverse kandidaten optimaal tot hun recht komen? Waar moet u rekening mee houden en wat zijn de mogelijkheden voor het inrichten en uitvoeren van een assessment dat mensen met cultureel diverse achtergronden gelijke kansen biedt?
Onder invloed van demografische ontwikkelingen, maatschappelijke veranderingen en internationalisering is de arbeidsmarkt veranderd. Nederland vergrijst en verkleurt. Dit zal meer en meer effect hebben op de personeelssamenstelling van organisaties. Werkgevers zullen steeds vaker een beroep doen op mensen met een cultureel diverse achtergrond. Het assessment zoals het standaard wordt gebruikt, om de in-, door- en uitstroom van werknemers te beoordelen, lijkt minder geschikt voor de nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Maar wat zijn eigenlijk die beperkingen en (belangrijker nog) wat zijn de mogelijkheden om assessments voor cultureel diverse mensen 'fair' te maken? In dit boek wordt deze vraag beantwoord op basis van de wetenschappelijke stand van zaken en aan de hand van ervaringen uit de praktijk van de auteurs en gerenommeerde deskundigen uit de assessmentwereld.
Daarnaast bevat het boek best practices waarmee de professional direct aan de slag kan.
'Culturele Diversiteit en Assessment' is een helder geschreven, praktisch boek voor iedereen die betrokken is bij in-, door- en uitstroomvraagstukken en die optimaal wil omgaan met de veranderingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Inge Speelman-Tjoeng
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Uitgangspunten en begrippen: hoe de vork in de steel zit
1.1 Het assessment
1.1.1 In welke situaties worden assessments ingezet?
1.1.2 Wat bepaalt de kwaliteit en het succes van een assessment?
1.2 Culturele diversiteit: wat is dat?
1.3 Belangrijke methodologische begrippen
1.4 Culturele diversiteit en assessment: de essentie
2 Het voortraject: een goed begin is het halve werk
2.1 Doel- en vraagstelling
2.1.1 Het functieprofiel
2.1.2 Competenties
2.1.3 De kandidaat
2.2 Wat zijn de valkuilen en risico's in het voortraject bij cultureel diverse
kandidaten?
2.2.1 Het functieprofiel
2.2.2 Competenties
2.2.3 De kandidaat
2.3 Best practices
2.3.1 Het functieprofiel
2.3.2 Competenties
2.3.3 De kandidaat
3 Het psychologisch interview: het ijs breken
3.1 De kwaliteit van het interview
3.1.1 De structuur van het interview
3.1.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.1.3 De competenties van de interviewer
3.1.4 Het beoordelingsproces
3.2 Wat zijn de valkuilen en risico's bij het interviewen van allochtonen?
3.2.1 De structuur van het interview
3.2.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.2.3 De competenties van de interviewer
3.2.4 Het beoordelingsproces
3.3 Best practices
3.3.1 De structuur van het interview
3.3.2 Op welke informatie is het interview gericht?
3.3.3 De competenties van de interviewer
3.3.4 Het beoordelingsproces
4 Praktijksimulaties: de daad bij het woord voegen
4.1 Wat bepaalt de kwaliteit van praktijksimulaties?
4.2 Rollenspelen met acteurs
4.2.1 Wat bepaalt de kwaliteit van rollenspelen met acteurs?
4.3 Schriftelijke opdrachten
4.4 Simulaties gebaseerd op diverse media
4.5 Valkuilen en risico's bij het inzetten van praktijksimulaties bij
allochtone kandidaten
4.5.1 Rollenspelen met acteurs
4.5.2 Schriftelijke opdrachten
4.5.3 Simulaties op basis van diverse media
4.6 Best practices
4.6.1 Rollenspelen met acteurs
4.6.2 Schriftelijke opdrachten
4.6.3 Simulaties op basis van diverse media
5 Psychologische tests: meten is weten
5.1 Tests: kwaliteit, soorten en maten
5.1.1 Intelligentietests
5.1.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.1.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
5.2 Beperkingen bij toepassing van psychologische tests bij allochtonen
5.2.1 Intelligentietests
5.2.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.2.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
5.3 Best practices
5.3.1 Intelligentietests
5.3.2 Persoonlijkheidsvragenlijsten
5.3.3 Interesse- en beroepskeuzevragenlijsten
6 Beoordeling, interpretatie en rapportage: ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
6.1 De veranderende rol van de psycholoog
6.2 Het onderscheid tussen beoordeling en interpretatie
6.3 Beoordeling
6.4 Interpretatie
6.5 Rapportage
6.6 Valkuilen en risico's
6.6.1 Beoordeling
6.6.2 Interpretatie
6.6.3 Rapportage
6.7 Best practices
6.7.1 Beoordeling
6.7.2 Interpretatie
6.7.3 Rapportage
7 Gelijke kansen voor iedereen?: roeien met de riemen die je hebt
7.1 Conclusies
7.2 Maatschappelijke discussie
7.3 Hoe nu verder?
Bijlagen
Bijlage 1 Checklist voortraject
Bijlage 2 Intakevragenlijst voor personen met een
niet-geheel-Nederlandse achtergrond
Bijlage 3 Verklarende woordenlijst
Bijlage 4 Dankwoord
Referentielijst
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan