Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 73% korting

Opvolging en overdracht

En een ander paradigma in zakendoen

Ingenaaid Nederlands 2010 1e druk 9789023245148
Voormalig top 100Totaal 9 dagen
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, woensdag in huis
36,50
9,95
VOORDEEL - 73% korting

Samenvatting

In nog geen decennium is het aantal Nederlandse MKB-bedrijven dat in aanmerking wil komen voor overname gegroeid tot meer dan honderdduizend. Ongeveer vijfendertig procent daarvan is al langer dan tweeënhalf jaar bezig om een goede overdracht te realiseren. Als dat niet zou lukken en deze bedrijven zouden ophouden te bestaan, zouden er direct ongeveer honderdduizend werknemers op straat komen te staan.

Hiermee is het opvolgingsprobleem een groot maatschappelijk, economisch, sociaal en emotioneel vraagstuk geworden, van onverantwoord grote omvang. De groei van het probleem wordt versterkt door de financiële crisis, die een aantal banken ertoe heeft gebracht hun kredietcondities aan te scherpen. Voor de (jonge) MKB-ondernemer die een bestaand MKB-bedrijf wil overnemen, biedt dit verscherpte kredietregime vrijwel geen soelaas meer. Het MKB, een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie, komt zo ernstig in gevaar.

Een goede oplossing voor dit probleem is tot op heden nog niet aangedragen. Dit boek beschrijft de huidige situatie rondom het thema bedrijfsopvolging en -overdracht. Het creëert bewustzijn bij de MKB-ondernemer en geeft een structurele oplossingsrichting in de vorm van 'bedrijvenlease'. Hierbij is 'anders denken' de rode draad.

Specificaties

ISBN13:9789023245148
Trefwoorden:bedrijfsopvolging
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:193
Druk:1
Verschijningsdatum:22-1-2010
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Lezersrecensies

4.3 van de 5
3 stemmen
2
0
1
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Cees Buys’ tsunami van omvallende bedrijven
Linda Huijsmans 21 juli 2010 Cees Buys is een idealist. Aan de titel van zijn boek lees je dat niet meteen af, maar Opvolging en overdracht kijkt op een originele manier naar een van de grote economische problemen van dit moment: ondernemers die geen opvolger vinden. Hij komt bovendien met een creatieve oplossing.

Over Cees Buys

Cees Buys (1958) werkte na het doorlopen van de hogere hotelschool op diverse posities in de Nederlandse luchtvaartindustrie. Sinds 1993 werkt hij als zelfstandig verander- en crisismanager. Meer dan veertig gerenommeerde organisaties heeft hij inmiddels gediend. Met zijn expertise, en die van de professionals in zijn netwerk, richt hij zich nu op het structureel oplossen van het probleem van bedrijfsopvolging.

Andere boeken door Cees Buys

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

1 Bedrijfsopvolging
A. De huidige context
B. Mijn bedrijf is mijn baby
C. De rol van de eigenaar-directeur
D. Wanneer wil je met pensioen?
E. De gevestigde orde en de jongeren
F. De waardebepaling
G. Het emotionele faillissement
H. Twee keuzes als opvolging niet lukt
I. Feiten en onderzoeksresultaten over opvolging
Afsluitend

2 Het nieuwe paradigma en bedrijfsopvolging
A. Een nieuw denkkader
B. Wanneer starten met bedrijfsopvolging?
C. Waarderingsmethoden
D. Focus op de emotie én op de ratio
E. De match tussen oud en nieuw ondernemerschap
F. De vierde keuze
G. Nieuw denken bij de financiering van een bedrijfsoverdracht
H. Van leerling via gezel naar meester
I. De logica van de koude grond weer terug
J. Jngeren doen het altijd anders

3 Emotiemanagement
A. Kun je emoties managen?
B. Hoeveel en welke emoties kun je zelf managen?
C. De bewuste keuze
D. Loslaten
E. Is er leven na het bedrijf?

4 Bedrijfsconcepten
A. Beschrijving Beheerstichting BedrijvenLease®
B. Beschrijving diverse bedrijfsconcepten

Qure-House® hotel
My Tailor®
De Schilders®
De Ontmoeting®

Bijlage: Samenvatting relevante onderzoeken en publicaties

Bronvermelding

Epiloog

Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Opvolging en overdracht