


Gert van Veen is counselor, docent en trainer en heeft zich gespecialiseerd in het werken met taakgerichte groepen binnen diverse werksoorten.
Meer over Gert van VeenHandboek Counseling
Aanpak van functioneringsproblemen
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789023246992Samenvatting
Hoe kan het functioneren van cliënten worden verbeterd en de doelmatigheid worden vergroot? 'Handboek counseling' geeft nieuwe methodische antwoorden die hun oorsprong vinden in de dagelijkse praktijk van de hulpverleners en begeleiders. Dit handboek zet een nieuwe standaard neer voor het werken met cliënten die te maken hebben met functioneringsproblemen.
De counselingmethodiek in dit boek is in diverse opzichten uniek. Allereerst omdat de methodiek gebaseerd is op praktijkervaringen van counselors. Hierdoor is het geen 'laboratoriummodel', waarvan in de praktijk nog moet blijken wat de effecten en resultaten zijn. Bovendien is de methodiek specifiek afgestemd op de gezonde mens met functioneringsproblemen. De ideeën, visies en instrumenten zijn hierop afgestemd en zijn niet afkomstig uit de psychiatrie of de ziekteleer. De methodiek is in Nederland ontstaan en ontwikkeld zodat er geen 'vertaalfouten' uit een andere cultuur in voorkomen. Tot slot is de methodiek actief, uitdagend en doelgericht, waarbij de cliënten steeds de verantwoordelijkheid voor hun (niet-)functioneren en het veranderingsproces dragen.
'Handboek counseling' is een praktisch handboek voor maatschappelijke dienstverleners, maatschappelijk werkers, psychosociaal werkenden en zij die hiervoor in opleiding zijn. Daarnaast is het boek onmisbaar voor coaches die een verdieping willen aanbrengen in hun vak door counseling toe te voegen aan hun werkzaamheden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Wat is counseling?
1.1 Het ontstaan van counseling in vogelvlucht
1.2 Wat is counseling anno nu?
1.2.1 Zes basiskenmerken van counseling
1.2.2 Aanvullende kenmerken van counseling
1.2.3 Counseling is geen psychotherapie
1.3 Verschillende theorieën
1.4 De 'ideale' counselor
1.4.1 Eisen en verwachtingen die aan studenten worden gesteld
1.4.2 Kenmerken van een counselor
1.5 De ideale cliënt
1.5.1 Criteria om de 'ideale' cliënten te selecteren
1.6 Methodisch werken
1.6.1 Waar dient een counselor kennis van te hebben?
1.7 Waar draait alles om bij counseling?
1.7.1 Problemen zijn uniek
1.7.2 Probleemtypen
1.7.3 Psychosociale problemen
1.8 Een andere manier van kijken naar problemen
1.8.1 Problemen bestaan niet
1.9 Samengevat
2 Het hulpverleningsproces
2.1 Het hulpverleningsproces in vogelvlucht door de ogen van een cliënt
2.1.1 Het verloop van het hulpverleningsproces
2.2 Meerdere processen in één
2.2.1 Het basisproces
2.2.2 Het begeleidingsproces
2.2.3 Het proces per bijeenkomst
2.2.4 Het proces per activiteit
2.2.5 Van klein naar groot
2.3 De stuwingslijn
2.4 Het tijdsverloop van het hulpverleningsproces
2.5 De hulpverleningsrelatie
2.5.1 Een relatie aangaan met een cliënt?
2.5.2 Het opbouwen van een hulpverleningsrelatie
2.5.3 Veiligheid en vertrouwen binnen een hulpverleningsrelatie en het hulpverleningsproces
2.6 Het hulpverleningsproces door de ogen van de counselor
2.6.1 Het telefonische contact
2.6.2 Het kennismakingsgesprek
2.6.3 De aard van het intakegesprek
2.6.4 Aandachtspunten
2.6.5 Het werken aan de realisatie van de doelen
2.6.6 Het beëindigen van dehulpverleningsrelatie
2.7 Samengevat
3 Communicatie
3.1 Wat is communicatie?
3.2 Communicatie is de brug met de buitenwereld
3.3 Wat is een interpersoonlijke relatie?
3.4 Waardeoordelen, communicatie en interpersoonlijke relaties
3.5 Communicatie en taal
3.6 Communicatie en emoties
3.7 Communicatie en luisteren
3.8 De menselijke communicatietools
3.8.1 Stem: verbaliseren
3.8.2 Stem: paralanguage
3.8.3 Stem: metataal
3.8.4 Lichaamstaal
3.8.5 Lichaamstaal: de gevoelsfunctie
3.8.6 Lichaamstaal: de signaalfunctie
3.8.7 Lichaamstaal: de communicatieve functie
3.8.8 Schrift
3.9 Het counselinggesprek
3.10 Samenvatting
4 Functioneren en functioneringsproblemen
4.1 Het functioneren
4.1.1 Wat is functioneren?
4.1.2 Persoonlijke groei
4.1.3 De wildgroei
4.1.4 Groeimoment
4.1.5 Ongecontroleerde groei
4.1.6 Zelfactualisatie
4.1.7 Praktijk van alledag
4.2 Succesvol zijn of niet, dat is de vraag
4.2.1 Het functioneren in beeld gebracht
4.2.2 Het activeren van een vorm van onvermogen
4.2.3 Het niet overwinnen van een vorm van onvermogen
4.2.4 Het doorlopen van het scenario
4.2.5 De verbanden met de gespreksniveaus en het gespreksproces
4.3 De elementen van het functioneringsschema
4.3.1 Behoeften
4.3.2 Druk
4.3.3 Triggers, druk en motieven
4.3.4 De wil
4.3.5 De schaduw
4.3.6 Vormen van vermogen
4.3.7 Vormen van onvermogen
4.3.8 Weerstand
4.3.9 Tegenweerstand
4.3.10 Het weerstandscenario
4.3.11 Ik-bedreiging
4.3.12 Psychosomatische klachten
4.3.13 Dramatiseren
4.3.14 Symboliseren
4.3.15 Visualiseren
4.3.16 Ritualiseren
4.4 Samenvatting
5 Tools
5.1 Paradoxen
5.2 Presentatie en houdingen
5.2.1 Kleding
5.2.2 Versieringen
5.2.3 Houdingsaspecten
5.3 De trechter
5.4 Het associatieatoom
5.5 Het Vorm, Inhoud en Spel (VIS)-model
5.5.1 De vorm 237
5.5.2 De inhoud
5.5.3 Het spel
5.5.4 Het VIS-formulier
5.6 Confronteren
5.7 Help, conflicten!
5.7.1 Conflicteren
5.7.2 Conflicthantering
5.8 Rapporteren
5.8.1 Belangrijke factoren bij het schrijven van een rapport
5.8.2 Het schrijven van een rapport
5.8.3 Verschillende rapporten
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan