Ineke de Groot (1970) heeft in 1993 de opleiding tot logopedist aan Hogeschool Windesheim afgerond.
Meer over de auteursSmart in de logopedie
Doelen stellen in de praktijk
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789023254836Samenvatting
Logopedisten werken methodisch. Ze hanteren een vaste structuur bij het onderzoeken en behandelen van cliënten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het formuleren van SMART doelen, om zo een stevige basis te scheppen voor een behandeltraject. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
SMART in de logopedie helpt niet alleen de logopedist, maar ook de logopediestudent bij het formuleren van doelen volgens het SMART principe. Dit kunnen behandeldoelen zijn of doelen voor de persoonlijke ontwikkeling van de ervaren logopedist. Of projectdoelen of persoonlijke leerdoelen voor studenten, gericht op het behalen van de logopedische competenties van de hbo-opleiding voor logopedie.
Het boek geeft antwoord op een vraag als: Hoe pas ik het SMART principe toe bij doelen voor een logopedische behandeling?
Specificaties
Lezersrecensies
Over Maartje Oosterwijk
Inhoudsopgave
Inleiding voor logopediestudenten
Inleiding voor logopedisten, stagebegeleiders en docenten
Hoofdstuk 1 Het werk van de logopedist
1.1 Aanmelding
1.2 Screening
1.3 Anamnese
1.4 Onderzoek
1.5 Analyse
1.6 Diagnosestelling, advies en prognose
1.7 Behandeling
1.8 Evaluatie en afronding
1.9 Overige werkzaamheden van de logopedist
1.10 Samenvatting van dit hoofdstuk
Hoofdstuk 2 Verschillen rondom doelen
2.1 Het doel van doelen stellen
2.2 Terminologie rondom het stellen van doelen
2.3 Soorten doelen in de logopedie
2.4 De meetbaarheid van doelen
2.5 Samenvatting van dit hoofdstuk
Hoofdstuk 3 Theorieën en modellen
3.1 Het Beroepsprofiel Logopedist
3.2 Evidence-based practice
3.3 International Classification of Functioning: ICF
3.4 Het SMART-principe
3.5 Meetinstrumenten
3.6 Didactische vaardigheden
3.7 Samenvatting van dit hoofdstuk
Hoofdstuk 4 Het SMART-principe toepassen op doelen
4.1 Het SMART-principe
4.2 Het SMART-principe en het stellen van doelen
4.3 Het SMART-principe toepassen op het stellen van doelen
4.4 Het SMART-principe en het formuleren van doelen
4.5 Gebruikmaken van het SMART-principe: hulpmiddel, geen doel op zich
4.6 Meetbaarheid van SMART-doelen
4.7 Het SMART-principe en persoonlijke doelen voor de logopediestudent
4.8 Het SMART-principe en doelen gericht op methodisch handelen
4.9 Het SMART-principe en doelen voor cliënten
4.10 Samenvatting van het hoofdstuk
Hoofdstuk 5 Casuïstiek met SMART-doelen
5.1 Voorbeeldcasuïstiek: persoonlijke doelen voor de logopediestudent
5.2 Voorbeeldcasuïstiek: doelen binnen het methodisch handelen
5.3 Voorbeeldcasuïstiek: doelen voor cliënten
5.4 Samenvatting van dit hoofdstuk
Dankwoord
Verklarende woordenlijst
Literatuurlijst
Bijlage I: VAS-schaal
Bijlage II: Voorbeeldschema’s als hulpmiddel voor het bereiken van doelen
Bijlage III:
Casus 5.3.1 uitgewerkt
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan