Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Ondernemen Sociaal ondernemen
Sociaal ondernemen
Sociaal ondernemen
Karen Maas Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Karen Maas, Carly Relou, Tasneem Sadiq, Mark Hillen, Rob van Tulder e.a.

Sociaal ondernemen

Van ambitie naar meervoudig rendement

Paperback Nederlands 2018 9789023256281
Verkooppositie 2630
Paperback | NL € 24,95 E-book | NL € 9,00
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
24,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming.

In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om ‘maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de ‘hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Specificaties

ISBN13:9789023256281
Trefwoorden:verandermanagement, innovatie, ondernemen, ondernemerschap, ambitie, waardecreatie, sociaal ondernemerschap, veranderkunde, impact, stakeholderswaarde
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Uitgever:Koninklijke van Gorcum
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2018
Hoofdrubriek:Ondernemen
Serie:Stichting management studies

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Karen Maas

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. ICE is een onderzoekscentrum dat de brug bouwt tussen praktijk en wetenschap op het gebied van impactdenken, -meting en -sturing. Ze onderzoekt de rol van bedrijven in de maatschappij specifiek op het gebied van maatschappelijke impact, duurzaamheid en impact investing.

Andere boeken door Karen Maas

Bekijk alle boeken

Over Carly Relou

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Carly Relou

Bekijk alle boeken

Over Tasneem Sadiq

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Tasneem Sadiq

Bekijk alle boeken

Over Mark Hillen

Mark Hillen is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Social Enterprise NL, de aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers. Mark schreef meerdere boeken over sociaal ondernemen: Verbeter de wereld, begin een bedrijf, Iedereen werk, iedereen winst en Zaken die je raken. Hij schreef verschillende whitepapers, waaronder BVm, de sociale onderneming op weg naar het burgerlijk wetboek, en is initiator van de code sociale ondernemingen.

Andere boeken door Mark Hillen

Bekijk alle boeken

Over Rob van Tulder

Rob van Tulder is hoogleraar bedrijfskunde, met een onderzoeksfocus op business-society management aan de Rotterdam School of Management (RSM) Erasmus Universiteit. Ook is hij wetenschappelijk directeur van het Partnerships Resource Centre, een open samenwerkingsverband tussen wetenschappers en praktijkmensen van maatschappelijke organisaties, overheid en ondernemingen, gericht op het ontwikkelen van een effectieve, coöperatieve aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken zoals de Sustainable Development Goals.

Andere boeken door Rob van Tulder

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Ten geleide
In dit boek
Inleiding
Een boek om te stimuleren, te informeren en te enthousiasmeren
Opbouw

Deel 1: Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen, iets van alle tijden
Hybridisering
Verschillende startposities
Verschillende wegen naar maatschappelijke waardecreatie

Deel 2: Motivatie
1 Strategische intentie
2 Visie en missieMissie en doelstelling hetzelfde?
3 Doelstellingen

Deel 3: Houding
4 Leiderschap
5 Businessmodellen
Strategische businesscase
Maatschappelijke businesscase
Een nieuwe rol voor corporate foundations
6 Trade-offs
7 Intrapreneurship

Deel 4: Aanpak
8 Governance
Sturing op doelstellingen
9 Human resources
Recruitment en selectie
Onboarding en betrokkenheid
Beoordeling en beloning
10 Financiële aspecten
11 Transparantie en communicatie

Deel 5: Van ambitie naar impact
12 Maatschappelijke impact
13 Impactmeting en impactmanagement

Deel 6: Lessons learned
Lessons learned
Verschillende motieven, verschillende benaderingen
Belemmeringen op weg naar hybridisering
Dankwoord
Quickscan
Quickscan: in welke fase richting hybridisering zit uw organisatie?
Het gebruik van de scores van deze quickscan
Deelnemende ondernemingen
Geïnterviewde personen

Over de auteurs
Stichting Management Studies
Word donateur en participeer
Gepubliceerd onderzoek

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Innovatiesport
    Han de Regt
    Innovatiesport
    € 24,95
  • De kleine Circulaire economie voor Dummies
    Rozanne Henzen
    De kleine Circulaire economie voor Dummies
    € 9,99
  • Unfair advantage
    Carole Lamarque
    Unfair advantage
    € 29,99
  • Mission Command
    Paul Schmidt
    Mission Command
    € 22,95
  • Alles onder controle
    Albert Holtzappel
    Alles onder controle
    € 24,50
  • Duurzaam kapitalisme
    Willem Schramade
    Duurzaam kapitalisme
    € 24,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociaal ondernemen

        Sociaal ondernemen
        Karen Maas , Carly Relou , Tasneem Sadiq , Mark Hillen , Rob van Tulder
        /